Sök

Krönika: Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten: Melodifestivalen handlar inte längre om talang

Melodifestivalen

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Efter förra årets dopningssuccé i Melodifestivalen följer nu fler efter. Det blir tydligt när artisterna idag presenterades i SVT.
Nu ska Samir och Viktors succé upprepas.

Förra året vann duon Samir och Viktor sin deltävling och gick direkt till final. I finalen tog man en fjärdeplats, bättre än någonsin tidigare. Varför? Sociala medier-doping. 

Utöver att Samir och Viktor tillsammans hade 900.000 följare handlade deras låt om förra årets stora dansstegs-hajp “Shuffla”. Förlaget Warner hyrde in den gigantiska svenske stjärnan Theo “Theoz” Haraldsson till scenen. På dåvarande Musically (numera Tiktok) hade han över två miljoner följare och även om han var för ung för att själv ta plats på scen, projicerade han och hans namn upp på stora skärmar bakom Samir och Viktor. Till slut kastades också youtubern Anis don Demina in på låtsas-saxofon. Han hade då 120.000 youtube-prenumeranter.

Det var nytt då och kanske också stilbildande?

För i årets artistuppsättning av Melodifestivalen kan vi se hur andra nu försöker upprepa förra årets succé.

Anis Don Demina

Till exempel har Warners påläggskalv Anis don Demina lämnat låtsassaxofonen och fått ett eget nummer. Don Demina är en DJ som slog igenom förra året efter att han hånade Youtube-giganten Joakim Lundells DJ-kunskaper. Det gav honom eget kändisskap som han och Warner sedan dess förvaltat. Nyligen firade hans senaste låt en miljon streams på Spotify. Don Demina är “featured” artist, vilket jag antar innebär att han kommer snurra plattor i bakgrunden, eller rappa i någon vers? Håll utkik efter diverse gästspel – Warner vet hur de ska hajpa upp sina bidrag.  

Vlad Reiser

Vlad Reiser låg bakom den mycket framgångsrika Youtube-kanalen Normel TV, tillsammans med Daniel Norlin. De spelade någon slags ryska karaktärer som pratade på bruten engelska och gjorde olika pranks. Kanalen lades ner och de två har sedan dess framgångsrika egna konton och kanaler, varav Reisers är störst.

När Medieakademin mätte räckvidd och inflytande på svenska sociala medier kom Reiser på plats 13. Precis under Zara Larsson, men strax före TV4. Han har 400.000 prenumeranter på youtube, drygt 250.000 på Instagram, men det är framför allt engagemanget som gör att han står ut.

Han har varit med och skrivit låten själv, men har – vad jag vet – inte sjungit officiellt tidigare. Kanske är det ett försök att göra en ny Samir och Viktor?

Bishara Morad

Det sista och kanske fräschaste exemplet har lite med influencer-doping att göra och mer med pur talang. Bishara Morad är från Linköping och krossade internet tidigare i år. På sitt Instagramkonto la 15-åringen upp olika covers som var... helt otroliga.

ALLA pratade om honom då.

ALLA hajpade honom.

Men Morad har, till skillnad från flera andra, inte försökt att slå mynt av det. Istället har han varit extremt sparsmakad med andra uppdateringar än just sina covers.

Det är oundvikligt att inte göra kopplingen till Justin Bieber, som upptäcktes på Youtube för sin fantastiska talang.

Men frågan är om det går att konvertera Instagramtalang till den största live-scenen i Sverige?

Vi får se. Klart är att Sveriges största musikprogram inte längre bara handlar om talang, utan lika mycket om vilken räckvidd man har utanför tv-programmet.

Läs mer