Barnet förgyller din födelsedag med ännu en teckning. Upp med den på kylskåpet och ned igen i papperskorgen – eller i bästa fall minneslådan på vinden eller i källaren. Känns det igen? Vännerna Stefan Persson och Fredrik Nyström ville hitta ett sätt att bevara sina barns kreativitet. Den senare av dem insåg dessutom att han hade många minnen till teckningar som han ritat som liten, men tyvärr fanns de inte kvar. Sagt och gjort. För ett år sedan lanserades apptjänsten Doodlespot som går ut på att: 1. Digitalisera barnens teckningar. 2. Förvandla dem till riktiga tavlor. “Vi tycker att barns kreativitet är viktigt och tänker ofta att vi ska spara och visa upp deras teckningar. Istället göms kreativiteten ofta undan på vinden eller bland rabattkupongerna på kylen. Vi har byggt en bildbearbetare i appen som gör det enkelt för föräldrar att bevara teckningarna utan skavanker som skrynklor och veck”, säger Stefan Persson. Teckningen fotas med mobilkameran och i appen “lyfts teckningen ur pappret”. Duon har samarbetat med en bildretuschör för att göra tekniken möjlig. Att digitalisera och organisera teckningarna per barn kostar inget. Inte heller att välja bland de olika designmallarna med tillhörande typografi. Användaren kan sedan välja att förvandla teckningen till en riktig tavla som kan beställas i olika storlekar. Det är det sista steget som Doodlespot hoppas kunna tjäna pengar på. Så ni gör helt enkelt teckningarna lite finare – hur autentiskt kommer det att kännas? “Det handlar inte om några Instagram-filter, utan vi förstärker bara barnens kreativa uttryck. Man kan likna det vid att titta på en tavla bakom smutsigt glas – du ser inte hela känslan". "Om du däremot putsar fönstret ser du konstverket som det var tänkt. Barnen blir bekräftade och väldigt stolta över att man visar upp deras teckningar på det här sättet. Pappret som det trycks på är åldersbeständigt så det kommer vara lika fint om 20 år”, säger Stefan Persson. Hittills har Doodlespot över 15.000 användare. Hur många av dem som har beställt en tavla är oklart. Bolaget har fått gratis PR-skjuts av att kändisar som Camilla Läckberg, Magdalena Graaf, Ola Lustig och Susanna Kallur har beställt tavlor och berättat om det i sociala medier. Nu är planen att ta tjänsten vidare ut i Europa. För att finansiera den fortsatta tillväxtresan har Doodlespot tagit in totalt 5 miljoner kronor sedan starten för två år sedan. Två av dem som backar bolaget är Linda Sätterström, grundare av baby- och barnmärket Elodie Details och affärsängeln Ted Elvhage, som är ordförande i det stora ängelnätverket Keiretsu Forum Nordics. "Vi har redan börjat smyglansera i Storbritannien och i december släpps appen även för Android. Från början visste vi inte alls hur det här skulle gå, om vi skulle lyckas rent tekniskt med att printa ut en tavla i 50 x 70-mått utifrån en mobilbild så att det blir snyggt. Men vi får många mejl från nöjda kunder med stolta barn. Det är kul att vi kan hjälpa dem bevara minnen”, säger Stefan Persson.