Sök

H&M fortsätter backa Pinmeto – ska göra butikerna smartare

Pinmeto

Pinmetos grundarkvartett. Foto: press samt TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Malmöbolaget fyller på kassan med 20 miljoner kronor.

Skånska Pinmeto hjälper butikskedjor att förbättra sin digitala närvaro och göra dem mer sökbara. En satsning som tidigare lockat investerare som klädjätten H&M. Genom Pinmetos plattform ska det bli lättare för företagen att nå ut i sök, karttjänster och sociala medier som Facebook och Instagram.

Utöver H&M backas bolaget bland annat av Axel Johnson-koncernen och spelmiljardären Lars Wingefors (som också är en mindre aktieägare i Breakit). På kundlistan återfinns såväl detaljhandlare som hotellkedjor och restauranger.

Nu har Pinmeto in ytterligare 20 miljoner kronor i en runda som leds av Spintop Ventures tillsammans med Almi Invest Syd och tidigare investerare som H&M och Lars Wingefors.

”80 procent av pengarna ska gå till expansion och tillväxt och 20 procent till produktutveckling”, säger Pinmetos vd Daniel Melkersson.

Efter att ha fokuserat på Sverige och den nordiska marknaden har bolaget nu öppnat kontor i Ryssland och Thailand. Främst för att det är svåra marknader att nå ut på utan fysisk närvaro, förklarar Daniel Melkersson.

”Jag tror många känner igen sig i att man någon gång försökt komma i kontakt med ett företag genom sociala medier utan större framgång, eller sökt efter en butik via Google- eller Apple Maps på sin mobiltelefon och när man väl kommer dit så har de inte öppet eller flyttat”.

Det är det här bolaget vill råda bot på.

Samtidigt satsar Pinmeto på ”inside sales” med skräddarsydda teams med fokus på specifika marknader. Först ut är satsningar mot gym- och fitnesskedjor.

”Vi paketerar det som en egen vertikal med egen webb och säljteam och säljer det globalt. En stor del av satsningen är att bygga fler sådana team”; säger Daniel Melkersson.

Daniel Melkersson säger att i stort sett alla tidigare investerare gått in i rundan, inklusive H&M.

”En del i att vi har H&M är att vi är bra för dem, att använda våra produkter ger den enorma värden”.

Under året har personalstyrkan växt från 18 till 35 anställda och i dag finns kunder i 76 länder.

Bolaget omsatte 8 miljoner kronor och backade tre miljoner kronor under förra året.

”Vi kommer att dubbla omsättningen i år”.

Läs mer