Aleksandar Goga sålde Servicefinder för miljoner – nu ska han styra upp säljet på Clicksys

Breakit - Aleksandar Goga sålde Servicefinder för miljoner – nu ska han styra upp säljet på Clicksys

Aleksandar Goga, investerare och styrelseledamot i Clicksys. Foto: press.

Jonas de Lange

Reporter

Servicefinder-grundaren Aleksandar Goga ger sig på att digitalisera detaljhandeln.

Det har gått ungefär två år sedan Aleksandar Goga fick sin stora utbetalning från mediekoncernen Schibsted. Då sålde han och hans två medgrundare Vishal Nanda och Jeffrey Sing den sista delen av sitt bygge Servicefinder – för 90 miljoner kronor.

Sedan dess har trion gjort flera investeringar i startupstockholm som affärsänglar.

Nu har Aleksandar Goga kavlat upp ärmarna igen och ger sig på ett operativt jobb, i ett av sina portföljbolag.

“Det började med att jag blev tillfrågad att sitta i styrelsen och såg att det finns väldigt mycket utrymme för att utveckla affären. Jag kände att det här är ett tåg jag inte får missa”, säger han.

Bolaget ifråga heter Clicksys och levererar mjukvarulösningar för att digitalisera detaljhandeln och restauranger.

Tänk så här: Du går in i en klädaffär, men i det vanliga vimlet sticker en stor touchskärm ut. Där kan du se butikedjans fullständiga sortiment och inte även bläddra bland kläderna på galgarna runt dig. Clicksys ligger alltså bakom mjukvaran i touchskärmen. Idag används systemet bland annat av klädbolaget Kappahl och kosmetikvarumärket Clinique.

Nu går alltså Aleksandar Goga in operativt i bolaget. Han kommer då att ansvara för att få fart på säljet och affärsutvecklingen i bolaget.

Det är inte bara Aleksandar Goga som fått upp ögonen för Clicksys idé. Hans gamla kompanjoner från Servicefinder har investerat, liksom affärsängeln Johan Qviberg och affärsängeln Karl-Erik von Bahr.

Men det här med fysisk handel känns väl inte så 2018, eller?

“Det är jättemånga e-handlare som öppnar fysiska butiker nu för att komplettera sitt digitala kanaler. Titta bara på Daniel Wellington. Det där med “retaildöd” (detaljhandelsdöd, reds. anm.) stämmer inte riktigt. Det handlar om en retailförändring", säger Aleksandar Goga.

Läs fler artiklar
LÄS MER