Sök

Sitoo tar in 70 miljoner kronor – ska göra butikerna smartare

Sitoo

Sitoo. Jens Levin, vd, Michael Meurlinger, CTO, och Jonas Engwall, styrelseordförande. Foto: Erik Wisterberg.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Fyller kassan rejält.

I våras kunde vi berätta om Sitoo, ett företag som har tagit fram en molnbaserad kassalösning som ska hjälpa butiker och kedjor att bli mer digitala. Storbolag som exempelvis H&M har idag uppenbara problem med att få ihop sina butiksnät med e-handeln, och tanken är att Sitoos kassasystem ska koppla ihop de två olika världarna på ett smartare sätt.

Bland kunderna återfinns idag bland annat Lagerhaus, Åhlens, Adlibris och Designtorget.

Nu står det klart att bolaget tar in 70 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer från Jonas Engwall, grundare av snusbolaget Skruf, Jens von Bahr, grundare av Evolution Gaming och Peter Dahlberg, vd för djursjukhuskoncernen Anicura.

”Det pågår en revolution där den fysiska och digitala kundupplevelsen smälter samman. Sitoo har alla förutsättningar att lyckas globalt i och med att plattformen är skalbar och lätt att implementera oavsett språk eller legala krav. Det är jätteroligt att vi nu går på offensiven tillsammans med tre dokumenterat duktiga investerare med stor erfarenhet av att bygga framgångsrika internationella företag”, säger Jens Levin, vd och grundare av Sitoo.

Pengarna ska användas till en internationell expansion.

”Marknaden är gigantisk, nu gäller det att skala upp”, sade Jonas Engwall tidigare i år.

Läs mer