Den kinesiska e-handlaren Alibaba satte nytt försäljningsrekord vid söndagens Singles day, även om tillväxttakten avtar. Försäljningen med erbjudanden uppgick till 213,5 miljarder yuan, motsvarande cirka 30,7 miljarder dollar.
För Sveriges del sattes också nytt rekord.
Pricerunner bedömer att shoppingdagen ökade med 70-100 procent jämfört med förra året. Prisjämförelsesajten har gått igenom de 30 största e-handlarna i Sverige som visar att 63 procent hade någon form av erbjudande. Priserna på de 30.000 mest populära produkterna visade på en 5 procentig prisminskning.
Utöver det hade 37 procent av de största butikerna specifika Singles day-rabattkoder, vanligast 11 procent – för att uppmärksamma datumet 11 november.
”Enskilda e-handlare som hade kampanj på Singles day ökade sin försäljning med 300 procent jämfört med Singles day 2017. Det är helt klart att julhandeln flyttar tidigare och tidigare. Vi förväntar oss att även Black Friday blir en succé i år med en tillväxt på 20 procent”, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.