Sök

Annonssamarbete med Swedbank

Här är faserna som alla företag måste gå igenom

Caroline Walerud och Johan Kreicbergs vet vad som krävs för att lyckas som företag.

Tobias Lundgren

Från ritbordet till drömmen om en exit.
Även om varje entreprenörsresa är unik – här är några av faserna som många bolag går igenom.
”Var ihärdig, att bygga bolag är ett maraton”, säger entreprenören Caroline Walerud.

Att förverkliga sin idé och bygga bolag är inte bara en dans på rosor. Caroline Walerud, medgrundare av 3D/AI-bolaget Volumental, vet.

”Det är en massa kriser. Man kommer stöta på personer som inte gillar ens idé, som tycker att man borde ta ett vanligt jobb. Det kommer vara så mycket krångel längs vägen”, säger hon.

Blir ditt företag nästa Swedbank rivstart-vinnare? Läs mer här!

För att i nästa andetag konstatera:

”Men entreprenörskap är det roligaste sättet att jobba på som jag vet. Att få jobba med människor i häftiga projekt, och lösa riktiga problem.”

Och just för att hylla entreprenörskap har Swedbank lanserat andra omgången av sin entreprenörstävling Swedbank rivstart, där tio vinnare får upp till 500 000 kronor och ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram.

Förra året satt Caroline Walerud med i den meriterade jury som valde ut de vinnande bidragen. Även om varje entreprenörsresa såklart är unik tycker både hon och Johan Kreicbergs, företagarekonom på Swedbank, att man ändå kan ringa in några faser som många bolag går igenom:

  • Startfasen/Den sökande fasen

Vad är grejen?

Du har en idé eller en vision – och nu handlar det om att provtrycka den. Att närma sig marknaden, sondera intresset och värdera potentialen i det som hittills levt sitt liv på ritbordet.

Vad ska man tänka på?

”Se till att din idé löser ett problem som är viktigt nog för din kund. Ett problem som är topp tre, något som håller din tänkta kund vaken på natten. Om ni gör det så blir det så mycket lättare att både sälja och skala i nästa steg”, säger Caroline Walerud.

Än så länge har ditt kassaflöde inte tagit fart.

”I de allra flesta fall är det svårt att få in kapital från ett riskkapitalbolag i den här fasen. Får du in extern finansiering så handlar det om affärsänglar. De större riskkapitalbolagen vill ofta se mer, i form av riktning och potential”, konstaterar Johan Kreicbergs.

  • Utvecklingsfasen

Vad är grejen?

Jojo, nu börjar det hända grejer!

Du har etablerat kontakt med kunder, och tillsammans med dem utvecklar och förfinar du din produkt eller tjänst.

Du kommer behöva släppa delar av din kontroll.

Det är nog fortfarande ingen lönsam business. Men du har ett visst kassaflöde, som gör att du kan fortsätta utveckla. Med andra ord: Du börjar växa.

Vad ska man tänka på?

”I den här fasen är teamet viktigt, vilka personer och kompetenser du rekryterar – och du ska helst anställa personer som är bättre än vad du själv är. Du kommer behöva släppa delar av din kontroll, och det är en av de största utmaningarna med den här fasen; att hitta rätt kompetens OCH våga släppa. Att omdefiniera sin egen roll kan vara svårt”, säger Johan Kreicbergs.

I takt med att ni växer, blir kulturen en allt viktigare faktor. Att mål och vision är förankrat hos alla medarbetare, så att ni drar åt samma håll.

”Saknar man ett gemensamt syfte kan det bli svårt. Någon kanske går hem klockan fyra. Någon annan anser att alla ska jobba 24/7. Någon vill tjäna en massa pengar, någon annan vill uträtta saker som är bra för världen. Om man istället pratar om kultur och syfte tidigt och ofta, så har man mer sammanhållning och resiliens när det blir tufft”, säger Caroline Walerud.

  • Tillväxtfasen

Vad är grejen?

Yes! Ni är etablerade på marknaden, har upparbetade kunder och intrimmade medarbetare som hanterar mycket av den dagliga driften – minst lika bra som du själv hade gjort, dessutom.

500 000 i förstapris. Anmäl ditt företag till Swedbank rivstart här!

Omsättning och marginal börja landa in på trevliga nivåer. Du och ditt team har verkligen tagit bolaget till nästa nivå.

”Här vill alla hamna. Nu börjar man se lönsamhet. Och framöver vill du kanske göra en exit. Den kan ju se väldigt olika ut, vissa blir uppköpta, andra slutar på börsen eller köps ut av partners”, säger Johan Kreicbergs.

Vad ska man tänka på?

”Tro aldrig att det är klart. Absolut ska man fira framgångar, men det är nyttigt att det alltid finns en oro som maler i bakhuvudet: det här kan försvinna väldigt snabbt om vi inte fortsätter att jobba hårt. Det är en jobbig känsla, men också en väldig drivkraft. Att hela tiden fortsätta utvecklas”, säger Caroline Walerud.

Företagare är oftare nöjdare med sina liv än vad anställda är.

Och avslutningsvis slår Johan Kreicbergs på Swedbank ett slag för att våga släppa lös den där idén du burit på så länge. För entreprenörskap kan också vara ett lyckopiller.

”Företagande är förvisso förknippat med viss risk, men forskningen* visar samtidigt att företagare ofta är nöjdare med sina liv än vad anställda är. Drömmer du om att starta eget, våga prova!”

* Flera studier kring företagarnas välmående finns refererade i Larsson och Thulin (2017): Life satisfaction of necessity and opportunity entrepreneurs in 70 countries. Working Paper 2017:55. Entreprenörskapsforum

Läs mer