De har knäckt koden: Så lyckas du med crowdfunding idag

Breakit - De har knäckt koden: Så lyckas du med crowdfunding idag

Emanuel Karlsten skriver om lyckade crowdfundingkampanjer. Foto: Sara Lindmark och Fria Ligan.

Emanuel Karlsten

Krönikör

Hajpen kring crowdfunding är kanske över, men det innebär inte att metoden är passé. Snarare att metoden kräver expertis. För det kan fortfarande vara en sedelpress – för de som behärskar den, skriver Breakits Emanuel Karlsten.

Breakit granskade i våras hur crowdfunding knappast är något generalrecept för finansiering, tvärtom lika dålig eller bra som allt annat. Och själv gjorde jag en genomgång av mina egna (usla) investeringar som kanske mest var en uppgörelse av hur crowdfunding inte längre kan vara ett “kul” sätt att få en ny pryl på.

Snarare borde vi kanske se crowdfunding som något som fungerar särskilt bra för vissa branscher och vissa typer av företag?

För helt i skymundan har det svenska förlaget Fria ligan år efter år dragit in mångmiljonbelopp med hjälp av Kickstarter. Förlaget ger ut konstböcker, rollspel och skönlitteratur från svenska kreatörer och vid varje större lansering använder de sig av Kickstarter. Resultatet är otroligt.

Deras brädspel, Crusader Kings, drog till exempel ensam in 4 660 000 kronor i somras, vilket ger dem en tiondeplats på listan över de mest framgångsrika svenska crowdfundingkampanjerna genom tiderna. Trots det har det passerat närmast obemärkt. Kanske för att förlaget inte ens själv tyckt det varit en så stor grej? För bara månader senare släppte de ett rollspel, Flodskörden, som drog in nästan lika mycket: 4 249 000 kronor.

På två år har förlaget dragit in nästan 25 miljoner kronor via 13 olika Kickstarterkampanjer.

Det är ojämförligt stort.

Så vad är nyckeln? Vad är det som gör att detta företag lyckas, när alla andra mest tycks få problem med sina produkter efter lansering?

Rätt publik

Fria ligan levererar kraftigt nischade produkter. Rollspel, brädspel i fantastik-genren är svåra att hitta på en vanlig bokhandel och publiken är van vid att söka andra vägar till hur man handlar och hittar bra produkter. De är bekväma med crowdfunding, men framför allt intresserade av att delta i processen i hur spelet tas fram. Det är långt ifrån den tekniknördiga publik som letar roliga, nya prylar och sedan mest irriteras över att det tar så lång tid att färdigställas.

Rätt produkt

Det är en självklarhet, men i det här fallet ändå värt att understryka. Fria ligan knyter till sig svenska kreatörer i framkant, men det hjälper att, eller om, de också har en egen dragningskraft. Det senaste rollspelet som fick över 4 000 procent i funding bygger på tecknaren Simon Stålenhags konstböcker. Simon Stålenhag har fått enormt internationellt erkännande (där hans målningar ska bli både film och serier), men framför allt spridning. Hans namn har dragningskraft nog.

Rätt erbjudande

Det kanske viktigaste, att man har koll på sin produkt och vad man erbjuder. Nils Karlén, medgrundare av Fria ligan förklarar det kärnfullt när vi får kontakt:

“Det största misstaget jag tror att många gör med crowdfundingkampanjer är att tro att jobbet är över när själva insamlingskampanjen är genomförd. Många företag har genomfört enormt framgångsrika crowdfundingkampanjer för att sedan gravt underskatta kostnader kring tryck, logistik och distribution och helt enkelt inte haft råd att slutföra utskeppandet av produkten. Det gäller att bevisa för backarna att man kan leverera och dessutom hålla dem informerade under hela processen”, förklarar Nils Karlén, medgrundare av Fria ligan.

Det sistnämnda kan inte understrykas nog och är kanske viktigaste skälet till att nästan ingen av de stora svenska (och internationella) Kickstartersuccéerna riktigt lyft. De har erbjudit sin produkt med för lågt pris och kraftigt missförstått hur lång tid det tar att färdigställa produkten. Det har lämnat grundare utmattade, utbrända - och ofta till och med brända på marknaden. Ta exempelvis The coolest cooler, en av tidernas mest framgångsrika Kickstarters, som trots det inte kunde leverera till marknaden, eftersom de hade missbedömt sina kostnader.

Alla de problemen är Fria ligan medvetna om. De har en tydlig rutin och tillvägagångssätt, med tydliga delmål där slutprodukten lovas bli bättre ju mer pengar de drar in (hard covers, fler äventyr, extra tärningar). Men framförallt: Ett löfte om återkoppling och leverans. Gärna inom nio månader.

De som har alla tre nycklarna blir framgångsrik. Och då behöver det inte ens spela roll om din målgrupp är bara svensk. För så sent som i veckan har jubileumsboxen för serien Valhall nått över en miljon kronor på bara några dagar. För en produkt som bara säljs på svenska.

Läs fler artiklar
LÄS MER