Sök

Pepins tappar intäkter och ökar förlusten i tredje kvartalet

Pepins

Julia

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Ett kämpigt tredje kvartal för crowdfundingsajten Pepins.

Pepins redovisar lägre intäkter och ökad förlust i tredje kvartalet 2018 jämfört med samma kvartal i fjol. Nettoomsättningen sjönk till 3,4 miljoner kronor (3,7), en minskning med 8 procent mot föregående år.

Resultatet efter skatt blev -5,9 miljoner kronor (-3,4).

Bolaget genomförde två emissionskampanjer, Skymap och Färsking, under tredje kvartalet.
Handel sker för närvarande i 38 bolag (34) på Pepins olika listor. Volymen uppgick till 18,3 miljoner kronor (37,4) i tredje kvartalet.

Bolagets optionsportfölj fortsätter att växa i takt med att antalet emissioner genomförs, det totala lösenpriset på samtliga optioner uppgår till 93,0 miljoner kronor vid utgången av kvartalet. Optionsportföljen är inte upptagen till något värde i balansräkningen.

"Intresset för handel i onoterade aktier på Pepins Market ökar, mätt i antal avslut, även om volymen är lägre än föregående år", kommenterar vd Julia Reuszner i delårsrapporten.

Hon fortsätter:

"Det långsiktiga strategiska arbetet fortlöper med flera viktiga aktiviteter. Vi har bland annat lanserat ett samarbete med Franchise arkitekt för att få fram de mest attraktiva franchisekoncepten för crowdfunding. Fler samarbeten är på gång. I september lanserade vi även podden Peptalk. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår plattform och har ansökt om MTF-tillstånd från Finansinspektionen".

Läs mer