Spotify investerar – köper in sig i musiktjänst

Breakit -  Spotify investerar – köper in sig i musiktjänst

Daniel Ek, grundare och vd, Spotify

Erik Wisterberg

Reporter

Distro Kid ska hjälpa Spotify att lyckas med sin vision.

Spotifys nya plan är att låta artister ladda upp musik direkt på plattformen, utan skivbolag.  Nu ska den funktionen biffas upp rejält, med hjälp av ett delförvärv.

Artister som skippar skivbolag ska framöver "sömlöst" kunna distribuera sin musik även till andra plattformar via den digitala distributionstjänsten Distro Kid.

Spotify går i dag ut med att man köpt en mindre del av bolaget.

"Denna tjänst har varit en pålitlig partner till Spotify, och är därför ett naturligt val för att förbättra upplevelsen för artister som använder vår uppladdningsfunktion. Som en del av detta partnerskap har Spotify gjort en passiv minoritetsinvestering i Distro Kid", skriver Spotify i ett pressmeddelande. 

Distro Kid är en av de många aggregatorer som skött uppladdning av musik till plattformar som Itunes, Spotify, Amazon, Google Play med flera mot betalning. I praktiken innebär samarbetet att artister som laddar upp sin musik på Spotify automatiskt kan få ut den på de andra musikplattformarna. Spotify skriver att den tekniska integrationen ska ske i närtid.

Spotifys nya direktuppladdning ska vara gratis, och låta artisten få 50 procent av intäkterna som genereras. Läs allt om den funktionen, som ännu är i beta, här

Missa inte heller vår analys om skivbolagens roll framöver i den digitala musikekonomin

Läs fler artiklar
LÄS MER