Svenska grundarna säljer sitt Campanja till USA för 75 miljoner

Breakit - Svenska grundarna säljer sitt Campanja till USA för 75 miljoner
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Så sent som förra hösten hade annonsbolaget finansiella problem. Trots det landar prislappen på 75 miljoner kronor när amerikanska 24-7 nu köper Campanja.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Med en av Googles första investerare Ram Shriram och Mysql-medgrundaren David Axmark bland ägarna var Campanja för några år sedan ett av Sveriges hetaste techbolag.

Campanja, som grundades av Marcus Anzengruber och Berner Setterwall 2010, var tidigt ute med en teknik som hjälper storföretag att köpa Google-reklam effektivt. Tekniken automatiserar köpen och den effektiviseringen gör att kostnaderna per annonsköp minskar. 

Campanja lyckades på relativt kort tid knyta till sig tunga kunder som till exempel den ryska annonssajten Avito och streamingtjänsten Netflix. Försäljningen gick från 2 miljoner 2011 till dryga 20 miljoner kronor 2013. Den kraftiga tillväxten gjorde flera tunga riskkapitalfirmor intresserade. I början av 2014 fick Campanja in motsvarande 40 miljoner kronor (5 miljoner dollar) i riskkapital.

Det är oklart vilken värdering riskkapitalfirmorna, bland andra ansedda Draper  Esprit, kom in på. Men enligt Breakits källor värderades Campanja något år tidigare till en kvarts miljard kronor.

Under natten till torsdagen offentliggjorde medgrundaren Marcus Anzengruber i ett blogginlägg att Campanja har sålts. Han avslöjar ingen köpeskilling i sin text, men enligt våra källor handlar det om en betydligt lägre summa än en kvarts miljard.

Runt 75 miljoner kronor ska nämligenn de nuvarande ägarna få dela på när det Silicon Valley-baserade teknikbolaget 24-7 nu köper Campanja.

Bakgrunden till den kraftiga värdeminskningen är att Campanjas försäljning föll kraftigt under fjolåret till 14,6 miljoner kronor. Detta samtidigt som förlusten blev hela 25,5 miljoner kronor.

”När riskkapitalbolagen kom in i företaget byttes fokus från försäljning till produktutveckling. Man rekryterade ännu fler ingenjörer och kostnadskostymen blev för stor samtidigt som bolaget tappade flera viktiga kunder”, säger en person med insyn i bolaget.

Under hösten 2014 började de stora förlusterna också bli ett finansiellt problem och jakten på en ny finansiär startade. Enligt Breakits källor var bolaget väldigt nära att säljas till en stor europeisk spelare men affären föll i sista stund.

Under våren inleddes en ny försäljningsprocess där alltså 24-7 drog det längsta strået. Att priset för det blödande bolaget trots allt blev så mycket som cirka 75 miljoner kronor beror främst på den vassa teknik som Campanja fortfarande sitter på. På bolaget jobbar också ett 15-tal utvecklare som anses vara av mycket hög klass vilket även det motiverat det höga priset.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel