Under gårdagen kunder Breakit rapportera att Google Home och sökjättens tillhörande smarta röstassistent skulle lanseras på svenska den 24 oktober.
Nu har Google själva bekräftat nyheten, med ett pressmeddelande på tisdagsmorgonen.
"Svenskar är ofta nyfikna på ny teknologi och innovation, så det är med stor spänning vi ser fram emot att följa mottagandet av Google Home här i Sverige. Vår förhoppning är att produkterna ska komma att bli en hjälpande hand för människor i vardagen, och underlätta för dem att få tid över att spendera på de relationer och aktiviteter som är värdefulla just för dem", säger Anna Wikland, Sverigechef på Google i pressmeddelandet.
Amazons och Googles smarta högtalare har redan fått sitt stora genombrott i USA.
"När det kommer till röststyrning har vi nått nivån där tekniken lyfter, och vi har verkligen nått nivån där produkten lyfter med Amazon Echo, som nått över 30 miljoner installerade enheter", sade techgurun Mary Meeker, tidigare i år.
Google Home har å sin sida sålt över 10 miljoner enheter. I de båda röststyrda högtalarna kan amerikanarna be om allt möjligt från de senaste nyheterna till att Amazons AI-robot lägger tvättmedel i ens Amazon-varukorg.
Det har redan innan gått att beställa en Google home i Sverige, men då har den endast funnits på engelska och utbudet av lokala tjänster har varit ytterst begränsat. Nu blir det andra bullar. När tjänsten lanseras om bara några veckor kan man snart räkna med att allt från uppkopplade värmepumpar till nyhetsmedier kommer att göra sina egna “actions” – Google homes motsvarighet till en app.
Nyligen kunde Breakit rapportera att de två mediejättarna Schibsted och Bonnier båda just nu håller på att lägga om sin strategi från att prioritera mobilen till att prioritera röststyrning – “voice first”.
"Det kommer att ta lång tid, och det är inget som sker i år eller nästa. Men vi måste kratta vår verksamhet så att vi är på banan den dagen voice first är relevant", sade Patrik Syk, chef för podcast och voice på Aftonbladet, då.