Enkla Kassen vill få fler att äta vegansk mat

Breakit - Enkla Kassen vill få fler att äta vegansk mat

Patrik Olsson och Johannes Källgren. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Handelskillarna som vill visa att impact kan gå före vinst.

Tjänster som erbjuder färdiga matkassar som skickas hem till kunder har funnit en naturlig plats i den svenska e-handelskedjan.

Samtidigt utmanas de av aktörer som erbjuder självplock av mat online. Något som bland annat medförde att Linas Matkasse minskade sin försäljning under 2017.

Det har inte avskräckt Enkla Kassen från att ge sig in i konkurrensen. Det enkla sättet att beskriva företaget är som en matkasse nischad mot snabblagade veganska maträtter, men de två grundarna ser det framförallt som ett "impactbolag".

Du har säkert hört ordet förut. Klarna- och Norrsken-gundaren Niklas Adalberth pratar ofta om att skapa en impact unicorn. Ett företag som påverkar en miljard människor på ett positivt sätt.

Det är positiv påverkan som är syftet med Enkla Kassen enligt Patrik Olsson och Johannes Källgren, grundarna i bolaget.

“Vi är ett bolag som värdesätter impact före vinst. Matsystemet utgör en stor del av mänsklighetens miljöpåverkan. Ett effektivt sätt att kraftigt minska matens miljöpåverkan är att få fler att äta mer växtbaserad mat. Vår uppgift är att göra det superenkelt att komma igång med mer vegansk matlagning i vardagen”, säger vd:n Patrik Olsson.

De båda grundarna träffades på Handels i Stockholm men tog sedan olika vägar. Johannes Källgren var med och byggde Campanja, som senare såldes för 75 miljoner till amerikanska 24-7. Patrik Olsson har en bakgrund på bland annat Pwc, men har de senaste åren ändrat riktning till att arbeta med hållbar livsstil.

De drivs enligt dem själva av värderingen att påverkan är viktigare än vinst, men affärsmodellen måste vara hållbar.

“Vårt viktigaste mål i höst är att nå lönsamhet. Vi har skapat Enkla Kassen för att accelerera en viktig förändring och lönsamheten är en förutsättning för att kunna driva långsiktig impact”, säger Johannes Källgren.

Bolaget smygstartade i Stockholm förra hösten och har sedan fem veckor tillbaka lanserat på bred front i Sverige. Genom att inte använda några kyl- eller frysvaror i kassarna kan de dessutom använda sig av befintliga logistikkanaler. De vill inte avslöja hur många kunder de har, men de säger att de har skickat ut 15.000 portioner mat sedan starten.

“Sedan vi sverigelanserade har vi femdubblat antalet prenumeranter. Vårt mål är att bevisa affärsmodellen, utan extern finansiering, för att inspirera andra att starta liknande bolag där man sätter impact som första prio”, säger Johannes Källgren.

Nu ligger ett fortsatt fokus på att nå lönsamhet, men också att öka mängden vegansk mat som äts i Sverige.

“Vegansk mat har stor potential att minska vår klimatpåverkan. Det är också många som vill laga mer vegansk mat men har svårt att komma igång. Vårt mål är att hjälpa dem att komma igång redan idag istället för om några år. Så vi kan vända klimattrenden tidigare”, säger Patrik Olsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER