Google Home till Sverige – är det starten på en ny revolution?

Google Google Home Amazon echo
Google Home till Sverige – är det starten på en ny revolution?

Google Home kommer snart till Sverige.

Erik Wisterberg

Reporter

Amazon Echo och Google Home har skapat en massmarknad i USA.
Breakits Erik Wisterberg djupdyker i nästa stora teknikskifte.
Ska vi börja prata med internet?

dagens avsnitt av Breakits nya podd, Breakit Daily avslöjar vi nya detaljer om den kommande lanseringen av Google Home.

Sverige brukar ofta framhållas som ett digitalt föregångsland. Skyhög internetpenetration och ett snabbt 4G-nät har gjort att många digitala tjänster kunnat växla upp rejält.

Men på ett område är vi hopplöst efter.

I USA har de röststyrda smarta högtalarna – med Amazon Echo och Google Home i spetsen – blivit en stor grej. Teknikgurun Mary Meeker pekade ut just "voice" i den senaste upplagan av hennes rapportbibel Internet trends.

"När det kommer till röststyrning har vi nått nivån där tekniken lyfter, och vi har verkligen nått nivån där produkten lyfter med Amazon Echo, som nått över 30 miljoner installerade enheter", sade Mary Meeker.

Till det kan över tio miljoner sålda Google Home-högtalare läggas. Och marknaden växer snabbt. Det verkar som att folk gärna vill prata med internet och sina digitala tjänster, om de får möjligheten att slippa skriva.

Här är i Sverige har röstboomen gått oss lite förbi, eftersom ingen av de populära produkterna har släppts på svenska.

Det förändras snart.

I mitten av augusti släpptes Googles röstassistent på svenska, efter många månader av tester som innefattat en svensk Google-medarbetare från Växjö med bred dialekt.

Någon gång senare i år, möjligen till Black Friday eller till julhandeln, väntas Google Home lanseras på bred front.

Enligt Breakits uppgiftslämnare tror Google på en försäljningssuccé.

"Till sina partners har Google sagt att man räknar med att sälja en halv miljon på innan 2019 är slut", säger en källa som vill vara anonym.

Just är Googles svenska organisation i färd med att övertyga medier, e-handlare och tjänsteleverantörer att röststyrning är framtiden. En av de missionerande googlarna är Magnus Friberg, partneransvarig för Googles röstassistent, som målar upp ett stort förestående teknikskifte.

"Detta kommer att gå extremt snabbt. För 11 år sedan hade ingen en smartphone, i dag har i princip alla en", sade han på ett seminarium nyligen.

Han pekar på att 20 procent av alla sökningar i dag görs med rösten, istället för det skrivna ordet.

"Att kunna göra sig hörd i detta landskap kommer att bli väldigt viktigt. En helt ny industri kring hur man optimerar sitt innehåll för digitala assistenter kommer att komma till", sade Magnus Friberg.

Schibsted: Från mobile first till voice first

På kort tid har tre dagliga nyhetspoddar lanserats i Sverige. Den ena är vi på Breakit skyldiga till. Men de två andra – Aftonbladet Daily och Omni Pod – kommer från det börsnoterade mediehuset Schibsted.

För Schibsted handlar det inte om något yrvaket uppvaknande, flera år efter poddboomen. De korta nyhetspoddarna, som inte har ett särskilt unikt innehåll, är ett första steg in i en ny värld.

Aftonbladet drevs länge utifrån devisen "mobile first". Nästa steg är "voice first".

Man förbereder sig för en verklighet där användaren pratar med internet och ber att få nyheterna upplästa.

"Det kommer att ta lång tid, och det är inget som sker i år eller nästa. Men vi måste kratta vår verksamhet så att vi är på banan den dagen voice first är relevant", säger Patrik Syk, chef för podcast och voice på Aftonbladet.

Vad han menar är detta.

Om röststyrda smarta högtalare och enheter blir lika stort i Sverige som i USA, då öppnas en helt ny spelplan för medier och digitala tjänster.

Medier har länge slagits om vem som ska hamna högst upp i Googles sökträffar, eller vem som kan nå ut via Facebook. De smarta högtalarna, och andra enheter som styrs av röstassistenter, kan bli nästa stora mediekanal.

"Det råder konsensus om att nästa stora revolution är voice. Rätt länge har vi pratat om att mobilens lilla skärm är rätt onaturlig att jobba med. Röstassistenter är mer intuitivt, när tekniken har blivit tillräckligt bra", säger Patrik Syk.

Precis som att vår telefon kan fyllas med appar kan användaren anpassa sin Amazon Echo (med "skills") eller Google Home (med "actions"). Det är enkelt uttryckt appar som låter dig beställa en Uber, få ett recept från Jamie Oliver eller lyssna på nyheter.

Bolag som ICA, H&M Home, SAS, SJ, och Sveriges Radio har redan integrerat sina tjänster för Googles röstassistent.  

Hittills har de smarta högtalarna inte blivit någon stor försäljningskanal för e-handeln.

"USA har fortfarande inte lyckats nå ut med de mer avancerade tjänsterna, utan det är väldigt likt när de smarta mobilerna kom. I början var de mest en leksak", säger Patrik Syk.

Google om den svenska lanseringen

Breakit har ställt en rad frågor till Google Sverige om lanseringen av Google Home. Bolaget vill inte kommentera när den släpps, eller uppgifterna om en försäljningsprognos på 500.000 enheter.

Gustav Radell, marknadschef på Google i Sverige, bekräftar dock att Google Home kommer senare i år.

"Vi redogör inte för säljsiffror, men det ska bli spännande att följa mottagandet av Google Home i Sverige när vi lanserar på marknaden. Svenskar brukar i regel vara nyfikna på ny teknologi, så vi hoppas att även Google Home kommer att uppskattas och vara av intresse här", säger han. 

Målet är att röstassistenten och Google Home ska underlätta för svenskarna att få saker gjorda i vardagen.

"I dagsläget kan användare göra detta via Google Assistent på smartphones och senare i år via Google Home, bland andra produkter där assisten kommer att finnas tillgänglig framöver. Tanken är att användare ska kunna dra nytta av röstassistenten under dagens olika sammanhang – som i bilen, på telefonen, genom klockan eller hörlurarna och i hemmet".

Ponera att man är lite paranoid, hur kan man lita på att Google inte tjuvlyssnar på allt som händer i ens hem om man har en Google Home-högtalare hemma?

"Alla enheter med Google Assistent har utvecklas med integritet i åtanke. Vi behandlar enbart tal efter att kommandot 'OK Google' eller 'Hej Google', alternativt en fysisk trigger, används. Om kommandot inte uppfattas, förblir ljudklippet lokalt på enheten och bortses ifrån. Användare ser dessutom när Google Home är aktiverad då lamporna ovanpå enheten lyser när den är det".

 

Läs fler artiklar
LÄS MER