Sök

Chefsflykt från vinstmaskinen – vd:n hoppar av från Onlinepizza

OnlinepizzaMat på nätet

Daniel Strömberg, vd för Onlinepizza, lämnar bolaget. Foto: Pressbild samt TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Teknikchef, finanschef och nu vd:n. Toppcheferna lämnar Onlinepizza. Samtidigt vittnar Breakits källor om att tillväxtmaskinen – för första gången – tappar försäljning.


Idén till Onlinepizza kom när ett gäng bakfulla studenter i Linköping ville dämpa sina plågor med fett och salt.

"Varför kan man inte beställa hem pizza på nätet?", tänkte de när de släpade sig till pizzerian för att hämta sin flottiga medicin.

Mer än ett decennium senare är deras bolag en framgångssaga. Grundarna cashade enligt uppgift in en kvarts miljard när Onlinepizza såldes till tyska Delivery Hero.

2017 omsatte bolaget 146,8 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på över 40 procent.

Nu kan dock Breakit avslöja att en rad nyckelpersoner har hoppat av. Förra sommaren lämnade bolagets teknikchef och under våren slutade finanschefen.

På ett stormöte nyligen informerades personalen om att även vd:n Daniel Strömberg valt att sluta, efter 18 månader på posten. Själv berättar han att den nya rollen som övergripande ansvarig för Delivery Heros bolag i Norden inte passade honom.

"Jag gillar att jobba med operativt, och i min nya roll fick jag fem bolag med tre vd:ar under mig. Det är inte vad jag brinner för, och då blir det rätt naturligt att jag tar ett kliv åt sidan", säger Daniel Strömberg till Breakit.

Han stannar kvar på sin post under en övergångsperiod, men har inte klart med något nytt jobb. Daniel Strömberg efterträds av Carl Tengberg, som tidigare ansvarat för Foodora i Norge.

En källa med insyn som Breakit har talat med uppger att sedelpressen Onlinepizza har drabbats av en rad problem under den senaste tiden, vilket kan vara en delförklaring till chefsavhoppen.

"Det har gått som tåget i tio år, men för första gången någonsin har bolaget sett en rejäl minskning i försäljningen, och minskad vinstmarginal, under de senaste månaderna", säger källan.

För ägaren Delivery Hero, ett bolag som fortfarande gör stora förluster, har Onlinepizza en speciell symbolisk betydelse. Det används som exempel för att visa den stora potentialen i hemkörd mat. Till skillnad från aktörer som Foodora och Uber Eats sköter Onlinepizza inga leveranser, utan är en ren marknadsplats. Det har gjort företaget otroligt lönsamt.

Breakits källa pekar på en rad orsaker till att vinstmaskinen nu hackar, bland annat ett byte av teknisk plattform som forcerades igenom för fort.

"Det har lett till massor av klagomål från restaurangerna och minskad försäljning", säger källan.

Daniel Strömberg medger att plattformsbytet lett till en del "barnsjukdomar", men att Onlinepizza "fortfarande växer" även om den varma sommaren påverkat beställningstrycket negativt.  

Hur försäljningen de senaste tre månaderna sett ut vill han dock inte kommentera. Breakits källa pratar om ett tapp på över 20 procent. 

"Att vi skulle ha backat så mycket känner jag inte igen, men vi kommenterar inte siffror ned på bolagsnivå", säger Daniel Strömberg.

Hur kommer det sig att så pass många nyckelpersoner har slutat?

"När det kommer in en ny vd är det naturligt med lite ruljans, men jag tror att flera av dem kände att det helt enkelt var dags efter många år på bolaget".

En talesperson från Delivery Hero i Sverige skriver till Breakit:

"Försäljningen är fortsatt stark. Vi ser en konstant ökning av aktiva kunder samt antal partnerrestauranger. Däremot har vi genomgått en teknisk migration under de senaste månaderna där den omedelbara effekten är att konverteringsgraden påverkas på kort sikt, till fördel för den långsiktiga effekten som förväntas stärka kundupplevelsen och verksamheten i stort".

 

Läs mer