Sök

Uber vill köpa Magnus Olssons Careem – för 22 miljarder

UberCareemUber

Magnus Olsson, medgrundare av Careem. Foto: TT och press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Förhandlingarna pågår just nu mellan Careem och Uber.

2011 drabbades Magnus Olsson av en hjärnblödning. Sedan sade han upp sig från McKinsey och funderade över sina livsval. Ett år senare grundade han Careem tillsammans med Abdullah Elyas och Mudassir Sheikha.

Bolaget beskrevs som ett Uber för mellanöstern och nu ser det ut som att just Uber är på väg att köpa upp svenskens bolag.

Den amerikanska taxiapptjänsten är nämligen i samtal om att köpa Careem enligt källor till Bloomberg News. Preliminära förhandlingar ska ha inletts under sommaren och är alltså fortfarande pågående. Enligt sajten kan prislappen på Careem komma att ligga på 2-2,5 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 22 miljarder kronor.

Careem är etablerade i Mellanöstern och norra Afrika. De har tidigare i år fört samtal med investerare om en ny finansieringsrunda på 500 miljoner dollar vilket skulle ge bolaget ett nytt företagsvärde på 1,5 miljarder dollar.

Eftersom Uber och Careem för en kostsam konkurrens i regionen har ledningen för det senare bolaget försökt övertyga aktieägarna att acceptera affären, uppges det. Bland Careems aktieägare finns japanska e-handelsbolaget Rakuten och tyska fordonsjätten Daimler.

Källorna tillade dock att inga slutgiltiga beslut har fattats och att transaktionen mycket väl kan utebli.

Uber, som är på väg till börsen, uppgav i maj via sin vd Dara Khosrowshahi att man räknar med att bli den ledande aktören i Indien, Mellanöstern och Afrika. Bolaget har sedan tidigare gett upp Kina till Didi Chuxing och Sydostasien till Grab.

Magnus Olsson är något av en doldis på den svenska techscenen men har en intressant historia bakom sig. Han startade sitt första bolag redan som 15-åring – innan han började arbeta på konsultjätten McKinsey.

När han drog igång Careem efter hjärnblödningen 2011 var det för att göra någonting meningsfullt och skapa något som skulle kunna bli riktigt stort.

”Medan flyg och hotell fungerar bra och är till stor del digitaliserat så funkar inte ground transportation speciellt bra. Det är ett 'big fat joke' kan man säga. Vi tittade på det och insåg att det fanns potential att göra något riktigt stort, speciellt i den här delen av världen där det inte finns så mycket kollektivtrafik”, sade han i en intervju 2016.

 

Läs mer