Sök

Bildanalysbolaget Mapillary i sambarbete med Amazon

MapillaryAmazon

Jan Erik Solem, grundare av Mapillary. Foto: Erik Wisterberg.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Ska lösa USA:s parkeringsproblem.

Det skånska bildanalysbolaget Mapillary brukar beskrivas som en utmanare till Google Maps. Företaget samlar in foton från användare med mål att kartlägga hela världen.

Nu har bolaget inlett ett samarbete med e-handelsjätten Amazon som handlar om att lösa parkeringsproblem i amerikanska städer, skriver Di Digital. 

Tanken är att Mapillarys bildanalysteknologi automatiskt ska ta fram bilder på parkeringsskyltar. Skyltarna kommer sedan att läsas av och översättas till text så att parterna kan få fram data om var och när det finns parkeringsplatser i en stad. 

”Inom några år kommer alla uppkopplade bilar erbjuda korrekt information om var man kan parkera, och var det finns en ledig parkeringsplats just nu. Vårt samarbete med Amazon löser den första delen av denna utmaning”, säger Mapillarys medgrundare och vd Jan Erik Solem till Di Digital. 

Till en början ska informationen säljas till USA:s kommuner och lokala transportmyndigheter.

I april tog bolaget in drygt 126 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Största investerare i rundan är BMW i ventures – fordonsjättens riskkapitalarm.

Mapillary backas sedan tidigare av Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och ett av världens främsta riskkapitalbolag för tech, Sequoia. Förra året omsatte bolaget 8 miljoner kronor med en förlust på 33 miljoner kronor, enligt Di digital.

Läs mer