Sök

Digitala mätinstitut felbedömde Sverigedemokraterna kraftigt

YougovSentioPolitik

Jimmie Åkesson sa sig vara nöjd med valresultatet trots att flera mäningar hade visat på högre siffror. Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Var 2014 bara tur för SD?

Vid valet 2014 underskattades Sverigedemokraterna kraftigt i flera mätningar av etablerade mätinstitut som Sifo, Novus och Ipsos.

Vid det valet lyckades istället digitala mätinstitut som använder sig av egenrekryterade webbpaneler bäst när det gäller att pricka andelen röster på partiet. Närmast i sina bedömningar den gången var Yougov och norska Sentio som i sina prognoser spådde att SD skulle få cirka 12,7 procent. Partiet fick sedan 12,9 procent av rösterna i valet.

I år såg det däremot helt annorlunda ut.

Yougov spådde att SD skulle få 24,8 procent i sin senaste mätning som presenterades den 5 september. Sentio i sin tur spådde att partiet skulle få 24 procent i en mätning som presenterades 31 augusti.

Novus spådde 18,2, Ipsos 16,8 procent, och Sifo 17,1 procent några dagar innan valet. 

Partiets valresultat hamnade i slutändan på 17,7 procent.

Yougov och Sentio får nu kritik av branschkollegor.

“Om man jobbar med webbenkäter måste man klara av att vikta och hantera materialet, annars kommer SD överskattas i webbpaneler. De har många aktivister som är aktiva på nätet”, säger Carl Melin, opinionsanalytiker och tidigare ansvarig för United Minds väljarbarometer till Aftonbladet.

Sentio och Yougov använder sig uteslutande av egenrekryterade webbpaneler och metoden har fått kritik eftersom det betyder att de som svarar på enkäterna själva anmäler sitt intresse och svarar anonymt. De flesta andra institut använder sig också av telefonmätningar – samtidigt som de använder avancerade metoder för att vikta underrepresenterade väljargrupper mot dem som kan antas vara överrepresenterade.

Innan valet sa SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein till Expressen att han tror att webbenkäterna ändå är mer rättvisande, eftersom SD-väljare är mer skeptiska till telefonmätningar.

“Vi noterar att flera mätinstitut har svårt att placera oss. Både när det gäller valresultat, men också löpande under mätperioden, är det stora skillnader. Jag tror att det finns en misstänksamhet bland våra sympatisörer mot att säga vad man röstar på när någon ringer. De svarar hellre i en webbenkät”, sa han till tidningen några dagar innan valet.

Sören Holmberg som är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet har varit inne på samma spår.

“Vi tror att det beror på att sverigedemokrater har lågt förtroende för det mesta i samhället, inklusive opinionsmätningar. De ställer lite oftare upp på nätet, verkar det som, där det är lite mer anonymt,” sa han till Expressen inför valet. 

Sentio som är ett norskt bolag nästan dubblade sin omsättning i Sverige i fjol från 581.000 2016 till 921.000 2017. De ökade även vinsten från 141.000 kronor till 186.000 kronor.

Yougovs omsättning stod i princip stilla mellan 2016 och 2017. Bolaget gick från att omsätta 30 till 31 miljoner. Däremot gick bolaget från förlust på 2,8 miljoner 2016 till vinst på 528.000 2017.

Breakit har sökt Yougov och Sentio för en kommentar.

Läs mer