Budbee-utmanaren Airmee tar marknadsandelar

e-handel Transport
Budbee-utmanaren Airmee tar marknadsandelar

Julian Lee, grundare av Airmee. Foto: Pressbild/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

"Är intresserad av affärsmodeller som har ett större syfte."

E-handeln fortsätter att växa i Sverige och i takt med det ökar kundernas krav på snabba och och smidiga leveranser. Allt fler e-handlare börjar med leveranser samma dag och vissa, exempelvis Apoteksuppstickaren Meds och Adlibris nya tjänst Adlibris go, erbjuder leverans i Stockholms innerstad inom en timme. Den senare kan beskrivas som en närbutik i mobilen.

Traditionella transportbolag som Postnord, DHL och Schenker kämpar för att ställa om på den förändrade marknaden. Samtidigt dyker allt fler utmanare upp. Breakit har tidigare rapporterat om Budbee som bland annat backas av Kinnevik, H&M-gruppens CO:LAB, Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Paul Fischbein, tidigare vd för Qliro.

Nu har en annan spelare seglat upp som potentiell utmanare.

2016 grundades bolaget Airmee vars affärsidé går ut på att optimera logistiken i städer. Tekniken har rötterna i forskning på KTH.

Airmee drog igång under 2017 och några av de första större kunderna var Mio och Granit som ville erbjuda hemleverans till sina kunder i Stockholm.

I år har bolaget börjat samarbeta med e-handlare och bland kunderna finns nu exempelvis Lyko, Matsmart, Apotek hjärtat, Telia, Meds, Paradiset och Adlibris go. Nästa vecka inleds också ett samarbete med Skincity.

Bakom bolaget står Julian Lee som under flera år bott i USA och Sydkorea och arbetat som konsult inom affärsutveckling för olika storbolag och startups.

“Jag är intresserad av affärsmodeller och företag där det finns ett större syfte än att bara sälja en produkt eller tjänst och hur man ska lösa logistiken i städer tror jag kommer bli en av de stora frågorna de kommande åren”, säger han till Breakit. 

När Julian Lee bodde i New York och Seoul såg han hur snabbt utvecklingen e-handel kan gå och vilka stora utmaningar transporterna kan innebära.

“Det var uppenbart att logistik och även andra former av transport inom städer är oerhört ineffektiv i dag.”

När Julian Lee flyttade hem till Sverige för tre år sedan kom han i kontakt med KTH-forskaren Adrian Prelipcean som forskar inom transportvetenskap.

“Han var den typen av medgrundare jag hade letat efter. Jag ville göra något som bygger på forskning”, säger han.

I våras tog Airmee in cirka 5 miljoner i kapital och bland bolagets ägare finns nu bland annat Qvibergs investeringsbolag, Christian Ehrhardt från Vitamin well, Karl-Erik von Bahr från Bisfront och Furniturebox samt Mattias Weinhandl. Bolaget värderades då till cirka 23 miljoner kronor.

2017 omsatte bolaget 420.000 kronor och 2018 satsar Julian Lee på en rejäl tillväxt.

“2017 var till stor del ett utvecklingsår och vi kommer att öka vår omsättning med minst tio gånger i år”, säger han.

Airmee hoppas kunna erbjuda nya och bättre tjänster som idag inte finns på marknaden, men tävlar i viss mån också mot de traditionella logistikbolagen och andra uppstickare som Budbee och Best.

“Vår fördel är att vi genom teknologin kan effektivisera leveranserna, leverera mer på kortare tid och anpassa rutterna efter trafiken” förklarar han.

Hur påverkas ni om Amazon ger sig in på den svenska marknaden?

“För oss logistikbolag är det bara positivt om de kommer och driver på kring snabba och bekväma leveranser. De blir också en potentiell kund eller partner.”

Läs fler artiklar
LÄS MER