Svenska Lookmarks bokmärken är stekheta på Product Hunt

Breakit - Svenska Lookmarks bokmärken är stekheta på Product Hunt
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Appsajten Product Hunt har på kort tid blivit en maktfaktor i techindustrin. Det senaste svenska exemplet på det är Lookmark.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Bokmärkesappen Lookmark har bara varit ute i en vecka. Nu trendar den på det amerikanska nätforumet Product Hunt, som låter användarna ranka vilka nya produkter som de tycker är mest intressanta. 

Som en följd av det har antalet nedladdningar exploderat.

“Efter att Product Hunt skrev om oss har det verkligen börjat röra på sig. Det känns som att läget förändras från timme till timme”, säger bolagets vd och grundare Claes Jacobsson.

San Francisco-baserade Product Hunt tog förra året in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra topprankade Andreesen Horowitz.

För vissa bolag kan uppmärksamhet på forumet bli helt avgörande för att få i gång tillväxten. Till exempel har vi tidigare rapporterat om appen Weld som fyrfaldigade antalet användare på en vecka tack vare produktsajten.

Lookmark låter dig bokmärka appar du vill ha i din telefon men inte kan ladda ned just i samma sekund som du hittar dem. Om man till exempel hittar en app när man surfar runt på datorn eller är inte har tillgång till wifi med telefonen kan man “Lookmarka” en app. Sedan telefonen plingar till nästa gång man får tillgång till wifi.

“Nu har vi ett tillägg till Chrome och ett till Appstore. Nästa steg blir att göra produkten tillgänglig i Safari”, säger Claes Jacobsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER