Verdane investerar 45 miljoner i Petrus Palmérs inredningsstartup Hem

Hem Startups e-handel
Verdane investerar 45 miljoner i Petrus Palmérs inredningsstartup Hem

Petrus Palmér.

Tobias Blixt

Reporter

Startupen och inredningsbolaget Hem har många techjättar på sin kundlista.

Facebook, Uber och Snapchat är alla kunder i bolaget som säljer möbler och inredning på nätet. Nu får Hem in riskkapitalbolaget Verdane som delägare, samtidigt som de investerar fem miljoner dollar, eller cirka 45 miljoner kronor, i företaget. Det rapporterar Di Digital.

Det här är inte första gången som Petrus Palmérs Hem plockar in namnkunniga investerare. Tidigare har bolag som Tencent, Atomico och en schweizisk investerare gått in med pengar i bolaget, samtliga har efter en tid köpts ut av grundaren.

"Vi har haft lite olika ägare, man kan säga att det är jag som är konstanten. Men vi har alltid haft en tydlig vision mot våra kunder", säger han, till Di Digital.

Majoriteten av Hems försäljning är till företag och inredningsarkitekter inriktade på kontorslösningar. Men det är Ikea som är den verkliga konkurrenten enligt Petrus Palmér.

"På den globala möbelmarknaden finns ingenting annat än Ikea. Vi vill ta premiesegmentet och vara alternativet för dem som söker kvalitet och unik design. Möbelmarknaden i stort saknar det", säger Petrus Palmér.

För Verdane var det viktigt att hitta ett bolag med en egen produkt. Staffan Mörndal är partner på Verdane och säger till sajten att nya aktörer ska erbjuda något unikt och och eget istället för att försöka konkurrera med att sälja andras varumärken.

"Då är de 'Amazon-proof'. Det spelar ingen roll om konkurrensen ökar, de äger sina kunder och ingen annan kan komma in och sälja samma sak", säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER