Wifog gör nytt försök med reklam som sänker din mobilräkning

Breakit - Wifog gör nytt försök med reklam som sänker din mobilräkning
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Techbolaget som är snåljåparnas favoritoperatör är återigen redo att ta upp kampen med Telia och Tele2.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det har varit ett tufft år för mobiloperatören Wifog, vars affärsidé har varit att låta kunderna titta på reklam i stället för att betala för mobilsurf.

I slutet av 2014 var bolaget nära konkurs. Efter en företagsrekonstruktion, en rad nyemissioner på totalt cirka 50 miljoner kronor samt en börsnotering på First North är bolaget nu tillbaka på fötter.

Nu lanserar Wifog en ny version av tjänsten. Operatörens vd Peter Håkansson säger att företaget har skruvat på affärsmodellen.

"Vi insåg under förra året att vi aldrig skulle få ihop affären med gratis surf för alla användare. Vi hade helt enkelt för små annonsintäkter. Nu har vi gjort om modellen. Kunderna betalar 39 kronor i månaden men de kan sänka eller helt få bort avgiften om de kollar på reklam eller handlar inuti tjänsten", säger han.

Wifog har, utöver möjligheten att kolla på reklamfilm, byggt in en e-handelsplattform i sin tjänst. Om en kund köper mat från exempelvis Linas Matkasse via Wifog-tjänsten sjunker kundens mobilräkning.

Detta eftersom Wifog får ersättning för att bolaget marknadsför matkassarna i tjänsten.

Peter Håkansson säger att målet från och med nu är att öka antalet användare med 5.000-10.000 personer i månaden.

"Vi har pausat vår egen marknadsföring under den tid då vi har tagit in pengar och jobbat med börsnoteringen. Nu när allt det är i mål ska vi börja synas mer igen, framför allt i sociala medier", säger han.

Wifog skiljer sig från stora operatörer som Telia så till vida att bolaget saknar egen infrastruktur för mobildata. Bolaget köper i stället in data från branschkollegan 3 - en modell som påminner om Googles bredbandstjänst Project Fi.

Wifog har idag 55.000 aktiva användare, som fortfarande betalar noll kronor per månad för sitt abonnemang.

Peter Håkansson säger att de befintliga kunderna får respit i ytterligare någon månad innan de måste börja betala 39 kronor i månaden (förutsatt att de inte raderar ut sin egen räkning med shopping och reklam).

"Vi är väldigt måna om våra befintliga användare, eftersom de också är våra ambassadörer", säger han.

Du tror inte att de blir sura, då? De blev ju kunder med löfte om gratis surf.

"Emotionellt kan jag förstå att någon reagerar så. Men rationellt vore det ändå fel av dem att byta operatör. Vi är fortfarande överlägset billigast", säger Peter Håkansson.

Ett annat potentiellt problem för Wifog är målgruppen. Människor som kan tänka sig att kolla på reklam för att slippa betala 39 kronor i månaden är sannolikt inte de mest förmögna kunderna.

Det kan skrämma bort annonsörer - som föredrar köpstarka målgrupper.

Peter Håkansson säger dock att det inte stämmer att Wifogs användare är köpsvaga.

"Vår målgrupp är främst människor runt 30 år som bor i storstad. De är ingen köpsvag målgrupp utan de använder Wifog eftersom de är rationella och vill ha det billigaste alternativet", säger han.

Enligt Wifog-vd:n är målet nu att bli en av de största mobiloperatörerna i Sverige och sedan börja expandera utomlands.

"Vi räknar med att kunna nå ett break even-resultat i slutet av det här året vad gäller själva grundaffären. Sedan kommer vi nog att gå med förlust ändå ett tag till, men det är på grund av investeringar i marknadsföring som vi kan välja att göra eller inte göra", säger Peter Håkansson.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel