Sök

Industrifonden pumpar in miljoner i kampanjproffset Formulate

Formulate

Formulates grundare Arvid Stenback, Andreas Willgert, Robin Bartholdson samt Industrifondens Sara Resvik,

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

12 miljoner kronor ska hjälpa Formulate att knäcka kampanjer med hjälp av AI.
”På brädet finns mycket möjligheter och mycket pengar", säger medgrundaren Andreas Willgert.

Stockholmsbolaget Formulate använder sig av AI – artificiell intelligens – för att hjälpa handlare att analysera och maxa lönsamheten på sina kampanjer och erbjudanden. Genom att titta på data kopplat till kvitton kan en handlare exempelvis se varför en viss vara inte säljer eller vilken typ av kampanj som gett bäst utslag. 

Nu tar Formulate in 12 miljoner kronor för att kunna fortsätta expandera och stärka upp teamet. Industrifonden står för 10 miljoner kronor och resterande kapital kommer från ängelinvesteraren Bo Mattsson och DHS Venture Partners.

Andreas Willgert grundade Formulate för fyra år sedan tillsammans med Arvid Stenback och Robin Bartholdson.

“Det känns svinkul att börja jobba med Industrifonden”, säger Andreas Willgert.

Han säger att investeringen gör det möjligt för bolaget att uträtta mer på kortare tid, något man ser ett behov av då det sker mycket förändringar inom handeln.

”Lättanvänd AI som hjälper retail att fatta bättre affärsbeslut har framtiden för sig och där vill vi bli dominerande,” säger Andreas Willgert.

Formulate kan bland annat hjälpa handlare att se hur en viss kampanj påverkar övriga delar av sortimentet. 

”Det kan vara att du har rabatt på timjan vilket leder till att folk köper mer köttfärs”, förklarar Andreas Willgert.

I dag arbetar åtta personer på Formulate och nu är planen att biffa upp teamet och påbörja en expansion utanför Sverige. Grundaren beskriver tjänsten som skalbar men uppger att fokus främst ligger på Norden. 

Under 2016 omsatte bolaget 4,6 miljoner kronor. Andreas Willgert uppger att siffrorna för 2017 är ointressanta, och hänvisar till att bolaget först nu börjat dra in kunder. 

I fokus står livsmedelssektorn med kunder som Apoteket AB och matjätten Coop.

”Det är en extremt intressant vertikal och mat försvinner inte. Vi har märkt att där finns en extremt bra passning för produkten". 

Andreas Willgert beskriver marknaden kring kampanjer som stor, med gott om utrymme för effektivisering – faktorer som också leder till ökad konkurrens. 

”På brädet finns mycket möjligheter och mycket pengar, det är klart det är bråttom”.

Transparens: Bo Mattsson har även investerat i Breakit.

Läs mer