Här är e-handlarna som inte svettas i sommarvärmen

Pricerunner Netonnet e-handel
Här är e-handlarna som inte svettas i sommarvärmen

Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Flythjälpmedel, fläktar och galna badleksaker har sålt som smör.

Sommarens rekordvärme har påverkat svenskarnas köpbeteende rejält. Breakit har med hjälp av statistik från prisjämförelsesajten Pricerunner tittat på sommarens vinnare och förlorare.

"Jag skulle säga att det är exceptionell statistik. Jag har aldrig sett något liknande”, säger Nicklas Storåkers som är vd på Pricerunner till Breakit.

Bland de 100 mest sökta prylarna under juli månad är 70 procent fläktar och luftkonditioneringsapparater. I topp bland sökorden i juli finns också leksaker och swimmingpool-tillbehör.

”Förutom fläktar, som i många fall har sålt helt slut, ser vi att många har sökt på badleksaker, solskydd, särskilda lekprodukter med solskydd till barn och solskyddsfiltar till husdjur”, säger Nicklas Storåkers.

Det som verkar ha gått mindre bra den här sommaren är kategorin gör-det-själv – alltså verktyg och andra renoveringsprylar. Det är också få som sökt på gräsklippare då många gräsmattor varit för torra för att klippa. Även träningsredskap, som brukar ha ett uppsving under sommaren, har fått få sökningar i värmen.

De sök-kategorier som ökat mest jämfört med juli i fjol är fläktar, innomhusklimat, högtalare, supporterprodukter, värmepumpar, vattensport och pooler.

De kategorier som minskat mest är gräsklippare, golv, träningskläder, trädgårdsmaskiner, herrkläder, barnkläder och resväskor.

”Utifrån den statistik vi har tror jag inte att e-handeln generellt sett har gått fantastiskt bra under juli månad i år”, säger Nicklas Storåkers.

Men det finns som sagt undantag. Bolaget Aquarapid i Stockholm som startade 1998, drivs av Agneta Wikander Peterzon och bland annat säljer badkläder och flythjälpmedel för barn hör till ett av de bolag som slagit rekord i sommar. Framförallt har bolagets flythjälpmedel Aquaringar som är speciellt framtagna och innehåller plastad skumgummi för ökad säkerhet, blivit extremt populära.

”Efterfrågan denna sommar har varit större än någonsin! Siffror första halvåret är en bra ökning och vi har bästa juli någonsin i år,” säger Agneta Wikander Peterzon till Breakit.

Även e-handelsbolaget Partykungen, som vanligtvis har en svag period i juli, ser ett trendbrott i år. På grund av enormt intresse för stora uppblåsbara djur och madrasser blev juli den bästa månaden hittills i år för bolaget om man ser till den procentuella försäljningsökningen jämfört med året innan.

Totalt sett slutade Partykungen på en tillväxt för 40 procent under juli månad, vilket innebär en omsättning på tio miljoner kronor.

”Vi har sålt galet mycket av våra roliga badleksaker i år. Så fort vi har fått in dem har dem bokstavligen talat flugit ut genom lagerporten igen, säger Kalle Söderström,” inköpsansvarig hos Partykungen i ett pressmeddelande.

Även stora kedjor som Netonnet och Webhallen vittnar om ökad försäljning och tomma fläkthyllor och Elgiganten rapporterar att företaget i Danmark och Norge just nu säljer en fläkt i minuten, skriver sajten e-handel.se. 

Sommarens vinnare och förlorare

Vinnarna: Tio kategorierna som ökade mest under juli 2018 jämfört med juli 2017

  1. Fläktar

  2. Inomhusklimat

  3. Högtalare

  4. Supporterprodukter

  5. Värmepumpar

  6. Vattensport

  7. Pooler

  8. Djurtillbehör

  9. Uthus

  10. Utemöbler

 

Förlorarna: Tio kategorierna som minskade mest under juli 2018 jämfört med juli 2017

  1. Gräsklippare

  2. Golv

  3. Träningskläder

  4. Trädgårdsmaskiner

  5. Herrkläder

  6. Barnkläder

  7. Resväskor

  8. Dammsugare

  9. Skor

  10. Damkläder

Källa: Pricerunner

Läs fler artiklar
LÄS MER