Affärsänglar investerar 35 miljoner i Einrides självkörande lastbilar

Breakit - Affärsänglar investerar 35 miljoner i Einrides självkörande lastbilar
Robert Falck, grundare av Einride och hans T-pod. Foto: Jonas de Lange samt press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Cashade in när Medius såldes för hundratals miljoner kronor – nu satsar Mikael Lindblom tungt på Göteborgsstartupen.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det svenska startupbolaget Einride har som ambition att vända upp och ned på hela den globala transportsektorn. För att göra det har bolaget tagit fram en helt egen lastbil. Den är eldriven, självkörande och saknar förarhytt helt och hållet. Tanken är steg för steg ersätta traditionella lastbilstransporter. Man börjar med relativt okomplicerade sträckor som motorvägar och landsvägar för att sedan introducera fordonen i allt mer komplexa miljöer.

Sedan starten 2016 har bolaget finansierats upp med ungefär 30 miljoner kronor från en rad olika affärsänglar – flera av dem med tung akademisk bakgrund från Chalmers i Göteborg. Även bolagets grundare Robert Falck har sin bakgrund på Chalmers där han varit både student och anställd.

Nu har Einride säkrat upp ytterligare ungefär 35 miljoner kronor i finansiering från en rad nya tungviktare.

Vad ska pengarna gå till?

“Det är för installationer hos kund och beställning av fler T-podar (bolagets fordon reds. anm.)”, säger Robert Falck.

Redan idag har man kundavtal med Lidl och Schenker och en handfull T-podar rullar runt på avgränsade områden. Bolaget saknar fortfarande tillstånd för att köra på allmän väg, men det hoppas Robert Falck att det snart blir ändring på.

“Planen är att vi börjar rulla på utvalda offentliga vägar sista veckan i september. Den planen ligger fast fortfarande”, säger han.

Största investerare i den nya finansieringsrundan är Mikael Lindblom, grundare av Medius. Hans bolag har skapat en molntjänst som automatiserar kontroll av fakturor från leverantörer åt storföretag och omsatte ungefär 235 miljoner kronor 2016. 2017 sålde Mikael Lindblom och de andra ägarna större delen av bolaget till det amerikanska riskkapitalbolaget Marlin equity.

Någon köpeskilling har inte avslöjats men enligt uppgift värderades bolaget i affären till närmare 1 miljard kronor. Hur mycket Mikael Lindblom själv kunde räkna hem är fortfarande oklart. Innan affären var han tredje största ägare efter riskkapitalbolagen Novax och innovationskapital.

“Einride är enligt min mening Sveriges mest intressanta startup de senaste åren. väldigt intressant när det gäller logistik och hårdvara. Fordonen är ju både eldrivna och självkörande. Med sin teknikposition ligger bolaget i framkant globalt på en marknad som är helt gigantisk. Att man är först med något är det som lockar mig plus den positiva miljöpåverkan lösningen har”, säger Mikael Lindblom om sin nya investering.

Han kliver samtidigt in i Einrides styrelse där han får sällskap av två andra nya investerare: Karin Markides och Christian Lagerling.

Karin Markides är tidigare rektor på Chalmers, professor i kemi och ordförande för regeringens vetenskapliga råd för hållbar utvecklng.

“Karin har ett starkt nätverk inom akademin och näringslivet. Hennes främsta syfte är att bygga upp en techorganisation där man kopplar ihop näringsliv och de tunga forskarna. Vi har en ambition om att bli en ledande global teknikutvecklare inom allt från avancerad AI till routing och planning (logistiklösningar reds. anm.)”, säger Robert Falck.

Den sista nya styrelseledamoten, Christian Lagerling, är partner på investmentbanken GP Bullhound och hjälper Einride med att ragga upp de stora riskkapitalbolagen för sin satsning. Om allt går i lås kan bolaget redan inom några veckor säkra ytterligare finansiering där, berättar Robert Falck, utan att vilja avslöja mer än så.

Läs fler artiklar
LÄS MER