Sök

Både fångsten och utgifterna växer för Fishbrain – "Kommer inte att nöja oss"

FishbraincommunityAppar

Johan Attby. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fishbrain fortsätter att håva in både användare och pengar – men backar över 40 miljoner kronor.
"Investerarna vill att vi ska växa och det kostar naturligtvis pengar", säger grundaren Johan Attby.

Fishbrain, det sociala nätverket för sportfiskare, har tagit in 230 miljoner kronor och fyllde senast i mars på kassan med 110 miljoner från investerare som B Capital.

Men hur går det egentligen för det hajpande bolaget?

Det ger den färska årsredovisningen svar på där vi ser att Fishbrain omsatte 23 miljoner kronor under förra året. Det är en ökning med närmare 190 procent sett till de 8 miljoner kronor som omsattes 2016.

Johan Attby är vd och grundare av Fishbrain.

”Det handlar dels om att vi växte användarbasen snabbt vilket gör att vi kan få in mer fångster och ett större värde”, förklarar Johan Attby.

En annan viktig del enligt grundaren är att premium-användarna, betalande användare, ökar i takt med att Fishbrain får tillgång till mer data och förfinar erbjudandet.

För några månader sedan hade fiske-appen runt 5 miljoner globala användare – nu har antalet ökat till 6 miljoner användare. Hur många av dem som är betalande är dock inget som kommuniceras utåt.

De svarta siffrorna lyser dock med sin frånvaro och förlusterna fortsätter att öka för Fishbrain. Resultatet landar på minus 44,5 miljoner kronor, vilket är en ökning från föregående års resultat på minus 34 miljoner kronor.

Johan Attby förklarar resultatet med att Fishbrain fortsätter att skala upp genom satsningar på marknadsföring samt investerat kraftigt i fler utvecklare. 

I dagsläget arbetar 50 personer inom Fishbrain vars största marknad utgörs av USA – hela gänget sitter dock samlade i Stockholm.

”Den amerikanska marknaden är den största och vi fokuserar på den. Vi har användare i andra länder också med 80 procent är i USA”, säger Johan Attby.

Finns det någon prognos för att vända till svarta siffror?

”Nej, det har vi inte. Det beror på hur aggressiva vi vill vara på tillväxten. Investerarna vill att vi ska växa  och det kostar naturligtvis pengar att gå in på nya marknader”, säger Johan Attby och fortsätter; 

”De vill att vi ska växa väldigt fort så det finns naturligtvis aggressiva mål, men de är tålmodiga tills dess att vi levererar svarta siffror”

Han är däremot inställd på en fortsatt snabb tillväxt där bolaget planerar fler rekryteringar för att fortsätta leverera. 

”Vi har fortsatt fokus på att fortsätta växa intäkter, vi kommer inte att nöja oss med 23 miljoner kronor. Om man dubblar omsättningen varje år är det en bra utveckling”, säger Johan Attby.

Läs mer