Sök

Han är ny produktchef på Mapillary – ska vässa kartorna

MapillaryRekryteringKartor

Till Quack.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Till Quack ska hjälpa Mapillary till nästa nivå.

Det skånska bildanalysbolaget Mapillary brukar beskrivas som en utmanare till Google Maps. Företaget samlar in foton från användare med mål att  kartlägga hela världen.

Riskkapitalet har inte låtit vänta på sig och Mapillary har tagit in 200 miljoner kronor från investerare som Atomico, BMW i Ventures och Sequoia Capital.

I dagsläget består kundlistan av jättar som Volkswagen och kartjätten Here.

Nu vässar Mapillary teamet med AI-veteranen Till Quack som har en bakgrund hos teknikjätten Apple. Han tar rollen som produktchef och ska bland att arbeta för att uppdatera kartorna och utveckla tekniken.

Till Quack har tidigare lett satsningar inom augmented reality, maskininlärning och automatiserade system hos både Apple och telekommunikationsbolaget Qualcomm.

Till Quack säger att han följt Mapillary under en längre tid och imponerats av hur bolaget löser problem kring kartor som påverkar allt från små samhällen till självkörande bilar.

”Kartor förändras hela tiden och alla, inklusive några av världens största spelare, kämpar för att hålla dem korrekta och uppdaterade världen över. Det är här Mapillary kommer in”, säger Till Quack.

Bolagets plattform samlar idag över 315 miljoner bilder från 190 länder. Enligt Mapillary är rekryteringen ett steg i strategin att förbättra kartor världen över med hjälp av den nya tekniken.

Jan Erik Solem, grundare och vd av Mapillary, säger att Till Quack kommer att ansvara för att produkten formas på ett sätt som gör den enkelt att använda för kunder och partners.

”Jag kan inte tänka mig någon bättre än Till för att göra detta”, säger Jan Erik Solem.

Under de kommande sex månaderna planerar företaget att växla upp från 30 till 60 medarbetare. Bokslutet för 2016 visar att Mapillary omsatte 256.823 kronor. med en förlust på 14,5 miljoner kronor.

Läs mer