Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Amazon i samtal med Postnord: ”Vi har fått en förfrågan"

Artikel bild
Amazon har kontaktat Postnord inför sin Sverigelansering säger Postnords kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit. Foto: TT/Pressbild

Amazon har kontaktat flera nordiska logistikföretag, däribland Postnord, med en förfrågan om hur logistiken kan lösas när bolaget etablerar sig i Sverige.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Frågan om när Amazon ska lansera i Sverige har ständigt varit på tapeten i e-handelsvärlden det senaste halvåret, och nu ser det ut att närma sig.

I mitten av juni stod det exempelvis klart att det amerikanska storbolaget har ansökt hos Finansinspektionen om att få hantera betaltjänster i Sverige.

Amazon har nu varit i kontakt med Postnord om logistiken, kan Breakit berätta.

“De har kontaktat oss och vi har pratat om leveranserna, men de har inte avslöjat när de kommer till Sverige. Vi har ju redan tidigare sagt att vi tror att de kommer under 2018 och jag är fortsatt rätt säker på att det blir så,” säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Breakit.

Han berättar också att han själv har besökt London för att diskutera hur det brittiska postväsendet Royal mail har hanterat leveranserna från Amazon.

“Där valde ju Amazon att avbryta samarbetet med Royal mail och istället sköta distributionen via ett eget bolag men nu har Royal mail fått tillbaka huvuddelen av leveransvolymerna.”

Hur skulle det påverka Postnord om Amazon kommer till Sverige och anlitar Postnord för att sköta logistiken?

“Enligt den förfrågan vi har fått nu skulle de inte tillhöra en av våra största kunder i början men man räknar ju med att volymerna kommer att öka.”

Amazons intåg i Sverige kommer sannolikt att påverka svenska e-handlare.

När Amazon lanserade sin tjänst i Australien tog det bara ett halvår innan e-handelspriserna föll med i snitt 16 procent över alla branscher.

Kläder, leksaker och hemelektronik är de branscher som enligt Postnord löper störst risk att förlora på Amazons Sverige-etablering. Dagligvaruhandlare och apoteken ligger utanför riskzonen på kort sikt.

“Jag tycker inte man ska vara rädd men det blir en jäkla utmaning. Det går att vinna och det kommer även göra att e-handlarna blir bättre när Amazon ställer så höga krav. Det viktigaste här är kunskapen. Det funkar inte att lajja lite grann och lägga upp några produkter. Det gäller att ha lite startkapital som man vågar satsa och riska”, sa Postnords e-handelsexpert Arne Andersson till Breakit i samband med ett seminarium i maj i år.

Läs mer