Sök

Spotifys hemliga satsning rycker närmare – sätter upp organisation

Spotify

Spotify – snart även ett hårdvarubolag. Foto: Isabell Höjman/TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Ingen vet vad det är. Men Spotify fortsätter att värva folk för att bygga hårdvara.

Breakit, och en hel del andra medier som följer Spotify, har under året rapporterat om streamingjättens planer på att lansera en fysisk produkt. 

Nu verkar det närma sig skarpt läge. Bolaget har nyligen ansökt om ett tillstånd i USA och två färska jobbannonser har i dagarna lagts upp av streamingjätten.

I den ena söker Spotify en ”operations manager”, alltså en typ av chef, för hårdvarusatsningen.

”Spotify är på väg att skapa sin första fysiska produkt, och sätter upp en operativ organisation för tillverkning, materialflöde (supply chain), försäljning och marknadsföring”, heter det.

I en annan färsk jobbannons letar Spotify efter en eller flera produktdesigners till hårdvarusatsningen.

”Vi letar efter produktdesigners som kan ansluta till oss på flera nivåer”, skriver Spotify.

Så vad är det Spotify håller på att koka ihop?

Spekulationer om det är är i full svang. Tidigare jobbannonser har skvallrat om att något stort är i görningen. Det ska handla om en ”kategoridefinierande produkt” i klass med Pebble Watch, Amazon Echo och Snap Spectacles.

I de nya jobbannonserna ges dock inga hårda ledtrådar.

Enligt obekräftade uppgifter i medier kan det röra sig om en hårdvaruprodukt för bilar, som ska kunna hämta strömmad musik till äldre bilmodeller som inte har Spotify integrerat i sina musiksystem. En bild som ett stort antal användare ska ha fått upp visar en slags röststyrd ”puck” för bilen.

Speciellt i USA är marknaden för radio i bilen lukrativ.

Andra spekulationer har pekat mot någon typ av röststyrd högtalare. Här kan du läsa vad Spotifys produktchef Gustav Söderström hade att säga om saken vid släppet av bolagets kvartalsrapport.

Läs mer