Sna:fu Records vill signa nya musikstjärnor med hjälp av smarta algoritmer

Breakit - Sna:fu Records vill signa nya musikstjärnor med hjälp av smarta algoritmer
Sna:fu Records team.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Sna:fu Records scannar nätet för att upptäcka morgondagens musikstjärnor.
"Den globala musikindustrin är redo för en förändring”, säger medgrundaren Ankit Desai.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Skivindustrin har traditionellt dominerats av ett fåtal bolagsjättar som dikterat villkoren. På senare tid, mycket tack vare den tekniska utvecklingen, har allt fler uppstickare tagit ton. Ett exempel på det är musikstartupen Amuse som vill hitta stjärnor med hjälp av algoritmer.

Nu kliver även svenska Sna:fu Records in på banan, med målsättning att hitta framtidens toppartister med hjälp av algoritmer.  

Bakom bolaget står ett antal profiler som musikproducenten Carl Falk, Mastiffs tidigare kreativa chef Mattias Bernard och Mariah Strengnel, som har en bakgrund på hälsoappen Lifesum.

Sna:fus medgrundare Ankit Desai har tidigare arbetat med att utveckla algoritmer hos Universal Music.

”Det finns mycket musik där ute att upptäckta, musik som de stora skivbolagen inte har resurser att hitta och utveckla”, säger Ankit Desai.

Sna:fu Records kickade igång för fyra månader sedan och har redan knutit några artister till sig. Bolaget har skapat algoritmer som scannar igenom data från stora musikplattformar som Spotify och Youtube för att hitta artister och låtar som sticker ut.

När bolaget hittar en låt de gillar försöker de att köpa rättigheterna, om de beräknar att intäkterna blir högre än prislappen. Deras intäkter uppstår när låten spelas på exempelvis Spotify.

Nu har Sna:fu Records tagit in 1 miljoner euro, runt 10 miljoner kronor, i en runda som leddes av Bodenholm capital-grundaren Per Johansson. 

En stor del av pengarna är öronmärkta till att köpa innehåll, signa artister och utveckla smarta algoritmer för att kunna hitta morgondagens stjärnor. Bolaget har bland annat en rad mätpunkter för att avgöra potentialen i en låt. Algoritmerna scannar nätet och genom maskininlärning jämförs sedan faktorer som följare i sociala medier och streamingtillväxt mot tidigare framgångsrika låtar.

I dagsläget analyserar Sna:fu Records mer än 1500 osignerade låtar i veckan varpå de sedan filtreras ned tills de med störst potential återstår.

Ankit Desai vill däremot inte utmåla Sna:fu som en konkurrent till de klassiska skivbolagen, utan berättar att de faktiskt varit positiva till satsningen.

”De förstår att industrin behöver förändras och de har förstått att vi kan vara ett komplement. Vi fiskar i en damm där vi försöker hitta talanger tidigt och ibland slår vi oss ihop med skivbolaget för att ta artisterna vidare”, säger Ankit Desai.  

Framöver planeras en större kapitalrunda för att kunna skala upp bolaget.

”Vi tror att den globala musikindustrin är redo för en förändring”, säger Ankit Desai.

Skivbolagsutmanaren Amuse tog nyligen in 134 miljoner kronor i riskkapital.

 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel