Cacharge tar in 22 miljoner kronor – för att ladda fem gånger fler bilar än konkurrenterna

Cacharge Elbilar laddstolpar
Cacharge tar in 22 miljoner kronor – för att ladda fem gånger fler bilar än konkurrenterna

Kurt Högnelid och Louise Kierkegaard, medgrundare av Cacharge. Foto: Press.

Jonas de Lange

Reporter

Får in en grupp tunga affärsänglar till sina laddstolpar.

Oron för att inte kunna ladda bilen är kanske det största hindret för folk att inte skaffa elbil. Fortfarande är laddinfrastrukturen i Sverige relativt begränsad – om än snabbt växande.

Det är ett problem som startupbolaget Cacharge vill lösa.

Genom en särskild molntjänst hävdar bolaget att man kan bygga fem gånger fler parkeringsplatser med laddstolpar på samma strömkapacitet som konkurrenterna.

“Vi försöker förstå det faktiska behovet hos de som laddar. Har du bara kört 3-4 mil är bilen fulladdad på två timmar. Vårt mantra är att vi flyttar strömmen, så du slipper flytta bilen”, säger Louise Kierkegaard, vd och medgrundare av bolaget.

Tesen bygger på att det idag finns en massa laddplatser som upptas av redan fulladdade elbilar. Det Cacharge vill göra är att bygga fler laddstolpar och sprida ut samma el över fler bilar. På så sätt kan man ladda flera bilar, lite långsammare. Tjänsten är framförallt riktad mot laddplatser där man står över lång tid, till exempel vid hemmet eller på jobbet.

Bolaget har idag bland annat Fabege och Stena fastigheter på kundlistan. 2017 omsatte bolaget 1 miljon kronor. Redan under första kvartalet 2018 omsatte man lika mycket.

För att fortsätta gasa på har Cacharge tagit in 22 miljoner kronor i en kapitalrunda. Pengarna kommer från en rad affärsänglar, som Readsoft-grundaren Lars Appelstål, fastighetsägaren Carl Hirsch, Skistar-medgrundaren Per-Uno Sandberg och inte minst Stefan Bengtsson, en av arvtagarna till H&M-imperiet och en av Sveriges rikaste personer.

“Det räcker att googla på elbilar för att förstå att den stora utmaningen är laddinfrastruktur. CaCharges affär och tankesätt är helt rätt för mig som fastighetsägare. Genom CaCharge skapar jag nöjda hyresgäster och en ny intäktsström, samtidigt som mina fastigheter blir mer klimatsmarta”, säger Carl Hirsch, i ett pressmeddelande.

Vad ska pengarna användas till?

“Kortfattat är det försäljningsexpansion på nya markander. Vi har bland annat tittat på den norska marknaden (ett av världens elbiltätaste länder reds. anm.) och nu tittar vi även på andra europeiska marknader”, säger Louise Kierkegaard.

Enligt handlingar inlämnade till bolagsverket värderas Cacharge till ungefär 23 miljoner kronor innan investerat kapital. Louise Kierkegaard berättar dock att den värderingen endast gäller en del av den nyligen stängda kapitalrundan.

Vad den nya värderingen ligger på vill hon inte avslöja.

Läs mer

Historiskt skifte – Tesla gasar förbi bilens uppfinnare i USA

Efter Saabs konkurs – nu bygger Ellwee eldrivna fyrhjulingar i Trollhättan

Ökat sug efter laddbara bilar skapar lagerbrister

Läs fler artiklar
LÄS MER