Nina Siemiatkowski bakom hemliga mediebolaget Milkywire

Breakit - Nina Siemiatkowski bakom hemliga mediebolaget Milkywire
Sebastian och Nina Siemiatkowski.
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

"Ett 50-tal" ska anställas hos Milkywire i Stockholm redan i år.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Vanligtvis är det Sebastian som får de flesta rubrikerna i familjen Siemiatkowski, men denna gång är det istället hans fru Nina som står i centrum.

Nina Siemiatkowski ligger nämligen i startgroparna för en av de större satsningarna på den svenska startup-scenen på länge. Fortfarande är hemlighetsmakeriet stort men klart är att Sebastian Siemiatkowski är med och finansierar projektet som drivs under varumärket Milkywire. Ett svenskt aktiebolag startades för någon månad sedan och teamet bakom Milkywire sitter på techhubben Norrsken.

Idag jobbar en handfull personer på bolaget men planen är att redan innan årets slut vara ett 50-tal medarbetare.

En person med insyn i projektet beskriver det som en blandning av Kickstarter och Netflix. Idén är att koppla samman eldsjälar – exempelvis någon som jobbar för att hjälpa utrotningshotade djur eller utsatta barn – runt om i världen med människor som vill hjälpa till att finansiera arbetet.

Finansiärerna, ofta vanliga privatpersoner, ger sitt bidrag och ska sedan kunna följa just sin eldsjäl via Milkywire. Bolaget kommer att anställa programmerare, journalister, producenter och redigerare som dokumenterar eldsjälarnas arbete. 

En potentiell konkurrent på mediasidan kommer sannolikt bli National Geographic som idag har en omfattande TV-produktion och till 50 procent ägs av miljardären Rupert Murdochs News corp.

Så här långt har alltså familjen Siemiatkowski finansierat satsningen själva men det finns planer på att ta in externt kapital, enligt Breakits uppgiftslämnare. Även om ett av syftena är att hjälpa olika behjärtansvärda projekt runt om i världen drivs bolaget helt kommersiellt.

“Planen är att bygga ett riktigt stort internationellt bolag. Det här är ett område där digitaliseringen inte slagit igenom än och där det går att skala upp verksamheten enormt”, säger en källa till Breakit.

Nina Siemiatkowski, som en gång valt Handelshögskolan istället för en fotografutbildning, klev som 29-åring på ett toppjobb som marknadsdirektör för tobaksjätten Swedish Match. Sex år senare beslutade hon sig för att kliva av storbolagskarriären, och ägnade istället flera år åt att som fotograf dokumentera livet hos en flock vilda lejon i Kenya och Tanzania.

”Jag sade upp mig, delvis för att följa min dröm om att bli fotograf men också för att göra något mer meningsfullt”, har Nina Siemiatkowski sagt i en tidigare intervju med Breakit.

Vare sig Nina eller Sebastian Siemiatkowski vill kommentera Breakits uppgifter.

Läs fler artiklar
LÄS MER