Sveriges annonsörer efter Unilevers utspel – "En ökad misstro mot influencers"

Sveriges annonsörer efter Unilevers utspel – "En ökad misstro mot influencers"

Lin Eriksson Nordström. Foto: Sveriges annonsörer/Istockphotos.

Towe Boström

Reporter

Vad händer när annonsjätten Unilever nu inför nolltolerans mot köpta följare?
"Man börjar ifrågasätta på ett helt annat sätt vilket kan vara en nackdel för infuencers", säger Lin Eriksson Nordström hos Sveriges annonsörer.

Unilever, en av världens största annonsörer, kommer att bryta med alla influencers som har köpta följare.

Beskedet kommer i en tid där debatten om köpta följare hos stora profiler, något som kan skada annonsörer som tror sig köpt äkta engagemang, har gått het.

Ett exempel på hur annonsörer kan luras är Breakits egna granskning där vi skapade en falsk Instagram-stjärna.

Nu har alltså en av annonsbranschens tyngsta spelare – livsmedelsgiganten Unilever – utfärdat nolltolerans mot fulspelet. Så var innebär det egentligen?

Lin Eriksson Nordström är kommersiell chef på Sveriges annonsörer.

”Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd” säger Lin Eriksson Nordström.

Hon ser en alltmer utbredd misstro från annonsörer gällande samarbeten med infuencers.

”Unilever går i bräschen för det. Man börjar ifrågasätta på ett helt annat sätt vilket kan vara en nackdel för infuencers. Nu tänker annonsörer mer ’fasen heller, vi vill inte pröva ett skit om vi inte har koll på det’”, säger Lin Eriksson Nordström.  

Hon trodde att diskussionen om falska följare skulle blåsa över – men det har den inte gjort. 

”Anledningen till att det fortfarande är en snackis är att alla vet att ett riktigt bra influencer-samarbete ger bra försäljning”.

Unilevers marknadschef Keith Weed uppger till Reuters att upp till 40 procent av influencers någon gång kan ha köpt följare.

Siffran förvånar inte Lin Eriksson Nordström som säger att många kan ha köpt för flera år sedan, när det var mindre tabubelagt. Hon menar att influencers får ta ett eget ansvar och se till att rensa kontona.

Tror du att annonsörer ser genom fingrarna om större influencers har köpta följare?

”Det tror jag absolut,  för de får valuta för det ändå. En annan anledning är okunskap och att man inte inser vidden av att det är bedrägeri”.

I dag finns både verktyg och enklare knep som skyddar annonsörer mot köpa följare. Lin Eriksson Nordström uppmanar annonsörer att granska och ställa tydliga krav när de ingår samarbeten.

”Det går inte längre att skylla på att influencer-marknaden är ett nytt forum. Det har skrivits mycket i media och varit flera skandaler. Annonsörerna måste börja ta ansvar”, säger Lin Eriksson Nordström.

Läs fler artiklar
LÄS MER