Sök

Njuice lanserar Omni-utmanaren Squid i Sverige

NjuiceSquidAppar

Foto: Istockphoto.com / Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

En nyhetsaggregator ska uppmuntra unga läsare att dela nyheter med hjälp av kreativa verktyg.

Det svenska techbolaget Njuice har i dag lanserat sin nyhetsaggregator Squid i Sverige, en lansering som vi avslöjade redan i förra veckans avsnitt av Breakits podcast

“Vi vill hjälpa yngre generationer att upptäcka och läsa nyheter som en underhållande, nyttig och engagerande daglig aktivitet”, säger Johan Othelius, vd och grundare av Squid i ett pressmeddelande.

Schibstedkoncernens tjänst Omni är den just nu största appen som samlar nyheter på den svenska marknaden. Omni har sedan lanseringen växt i snabb takt, och har bland annat satsat stort på en ekonomi-version av appen. 

Squid – som till skillnad från Omni slussar vidare trafik till utgivarnas egna hemsidor – är samtidigt ingen liten utmanare. Appen har idag över en miljon nedladdningar och har lanserats i tolv länder, främst i Europa. I Sverige samlar den strax under 1.000 källor, där nyhetssajter blandas med bloggar och Youtube-kanaler.

En av funktionerna som lyfts fram är möjligheten för läsaren att personalisera och uttrycka sig själv när man delar vidare en nyhet. Kortfattat betyder det i dagsläget att användarna kan välja att dela vidare ett skärmklipp av en nyhet som kan smyckas med egna teckningar, emojis eller text.

Bland investerarna bakom appen finns Bright Groups vd Patrick Svensk och styrelseveteranen Joachim Berner, som har varit chefredaktör för både Dagens Nyheter och Expressen.

Njuice grundades 2010 av Oscar Stibeck, tillsammans e-sportpionjären Andreas Thorstensson. Då var syftet att hitta och lyfta fram nyheter som uppmärksammades i sociala medier.

Njuice AB omsatte räkenskapsåret 2016 cirka 1,8 miljoner kronor med ett minusresultat på strax över fem miljoner kronor.

Läs mer