Avtalet mellan Postnord och Wish är påskrivet – då försvinner avgiften

Breakit - Avtalet mellan Postnord och Wish är påskrivet – då försvinner avgiften

Caroline Englund

Reporter

Avtalet mellan Postnord och Wish är nu helt klart och börjar gälla i dag, torsdag. Det betyder att avgiften på 75 kronor per paket slopas.
I exklusiv intervju med Breakit berättar Wish Nordenchef hur avtalet kom till.

De senaste åren har intresset för att handla billiga prylar från Kina via plattformar som Wish och Ali express exploderat. När det kom som mest paket landade mellan 120.000 och 150.000 försändelser från Kina på Arlanda – varje dag. 

Men den 1 mars i år införde Postnord en avgift på 75 kronor på alla paket som skickas till Sverige från länder utanför EU. Detta för att se till att moms hämtas in på rätt sätt.

Och sedan avgiften infördes har antalet försändelser minskat drastiskt. Idag kommer cirka 15.000 paket om dagen.

Wish, vars företrädare är kända för att vara ytterst sparsamma med att ställa upp på intervjuer med medier, berättar nu för Breakit hur bolaget ser på frågan som varit glödhet i svenska medier det senaste halvåret.

“Vi är glada över att vi har funnit en lösning på det här”, säger Håvard Stjernen, som är Nordenansvarig på Wish.

Norrmannen Håvard Stjernen började arbeta för Wish i samma veva som avgifterna infördes. Han jobbar mestadels tillsammans med ett mindre team på bolagets Europakontor i Amsterdam, men när Breakit når honom på en något knackig telefonlinje befinner han sig på huvudkontoret i San Francisco.

Han berättar att Sverige är en viktig marknad för Wish, men vill inte avslöja några omsättningssiffror för landet. Bolaget uppger däremot att de har 500 miljoner användare över hela världen och att den globala omsättningen låg på över 8 miljarder dollar 2017.

“Svenskarna hör till de som handlar mest i Europa så Sverige ses som en av våra viktigaste marknader där. De svenska kunderna är också väldigt engagerade och aktiva med att skriva produktrecensioner och dela med sig av sina köp på sociala medier,” säger Håvard Stjernen.

Vad köper svenskarna?

“Det är väldigt varierat men numera ser vi ett ökat intresse för olika hushållsprylar, knivar, gafflar, picknick-produkter och andra saker som underlättar vardagen för familjer som vill spara lite.”

Beskedet om att Postnord skulle införa avgifter för att hantera moms på försändelser från länder utanför Europa kom som en överraskning för Wish, berättar han.

“Det kom väldigt snabbt på och vi hade hoppats på en smidigare implementering,” säger Håvard Stjernen som började föra samtal med Postnord redan i mars.

“Både Postnord och vi hade ett stort problem framför oss. Men vi har jobbat hårt sedan i mars och vi är glada över att vi funnit en lösning på det här”, säger han och fortsätter:

“Vi har blivit negativt påverkade av situationen med Postnord men nu när det här är löst hoppas vi på att ingenting ska stoppa oss från att komma tillbaka till den försäljningsnivå vi låg på innan avgifterna infördes.”

Breakit avslöjade redan för några veckor sedan att Postnord och Wish hade en överenskommelse om ett nytt sätt att hantera momsen, men då var inga avtal påskrivna.

Det som rent konkret gäller nu är att Wish sköter inbetalningen av moms till Postnord och för Wish-kunderna betyder det att avgiften på 75 kronor per paket nu försvinner.

Enligt Håvard Stjernen kommer Wish inte att lägga på någon egen avgift. Däremot kan priserna på plattformen bli något högre.

“Vi kommer att ta på oss en del av kostnaden för det här och det kommer att påverka våra marginaler. Kunderna kommer att se en liten prisökning i appen.”

Hur mycket dyrare kommer prylarna att bli?

“Det kan variera men jag tror inte att kunderna märker särskilt stor skillnad.”

Samtidigt som Wish lanserar den nya lösningen tillsammans med Postnord släpper bolaget nu även en påkostad reklamkampanj i hela Europa. Kampanjen som kommer att visas på tv kopplas till fotbolls-VM och ett känt ansikte som kommer att synas är fotbollsstjärnan Neymar.

Postnords plan är nu att göra liknande överenskommelser även med andra stora aktörer. Den svenska e-handelsplattformen Fyndiq, som precis som Wish säljer billiga prylar från Kina, har tidigare sagt att de kommer att införa den nya lösningen.

Hur det blir med exempelvis Ali express är ännu inte klart. Den som handlar prylar därifrån får fortfarande betala avgiften på 75 kronor.

Fakta: Han är ansvarig för Wish i Norden

Namn: Håvard Stjernen

Roll: Nordenansvarig för Wish

Bakgrund: Har jobbat med inkubatorpogram och startups, bland annat i Kina och i Rocket Internets ekosystem.

Så fick han jobbet på Wish: “Jag jobbade med marknadsföring på nätet och e-handel och då dök Wish upp på min radar. Jag tyckte att det var en intressant produkt och tog kontakt.”

Om att jobba på Wish: “Det är en platt organisation med startup-känsla. Just nu är vi inte så många på kontoret i Amsterdam men jag hoppas vi blir fler nu när avtalet med Postnord är klart. Grundarna är trevligt folk som lägger väldigt stort fokus på kunderna.”

 

Läs fler artiklar
LÄS MER