Niklas Östberg köper matjätte – nu lanserar han ny sajt i Sverige

Breakit - Niklas Östberg köper matjätte – nu lanserar han ny sajt i Sverige
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Niklas Östbergs matjätte Delivery Hero har köpt den tyska konkurrenten Foodora. Nu väntar en storsatsning på den svenska marknaden – med fokus på utkörning av högkvalitativ mat.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

För två veckor sedan kunde vi avslöja att den tyska matjätten Delivery Hero, som grundats av entreprenören Niklas Östberg, planerar att kliva in på den svenska marknaden med en ny typ av mathemkörning. Redan idag äger bolaget Onlinepizza, men Östberg förklarade att bolaget hade planer på att bredda sitt sortiment avsevärt.

Nu har bolaget bestämt sig för att genomföra sina planer.

Igår stod det klart att Delivery Hero köper den tyska konkurrenten Foodora. Foodora, som lanserades så sent som förra året, är precis som Delivery Hero en hemkörningstjänst av mat, men med skillnaden att de satsar på högkvalitativ mat snarare än snabbmat.

”Om du tänker på de bästa i restaurangerna i din närheten – de ska finnas med på Foodora. Vi går in väldigt lokalt och sajnar upp de absolut bästa och trendigaste matställena. Det handlar inte bara om dyra ställen, utan snarare om krogar som utmärker sig”, säger Niklas Östberg.

”Det är en stor satsning på kvalitetsmat.”

Exakt hur stor affär det rör sig om vill Niklas Östberg inte kommentera.

”Men det var en kontantaffär”, säger han.

Foodora är precis som Delivery Hero uppbackade av Rocket Internet. I dagsläget är finsmakarsajten ledande i länder som Frankrike, Spanien, Finland och Italien. I pizza-älskande Sverige har man däremot hittills varit en doldis.

Det ska det bli ändring på nu, förklarar Niklas Östberg.

”Tjänsten har bara funnits i några veckor i Sverige, men det är nu vi börjar bli aggressiva”, säger han.

”Vi kommer snart att nå 100 000 beställningar per månad och vi växer med 10 procent per månad internationellt. Just nu ska vi verkligen bara synas, höras och bygga en tjänst som är mycket bättre än de andra”, säger han.

Till skillnad från Onlinepizza, som finns på hundratals orter runt om i landet, kommer Foodora till en början bara finnas på ett fåtal orter. ledningsvis kommer satsningen att riktas mot Stockholm. 

Trots det kommer satsningen resultera i ett stort antal arbetstillfällen, enligt Niklas Östberg.

”Om vi kollar på Sverige så har vi kanske tio personer som jobbar på kontoret och hundra som kör ut mat. Men den siffran kommer nog att tiodubblas framöver.”

När vi pratade sist nämnde du att varumärket Onlinepizza kan gå i graven på sikt. Hur ser det ut på den fronten nu?

”De kommer att jobba väldigt nära varandra. Men det är två olika tjänster och det kommer det att vara framöver också.”

Delivery Hero köpte för drygt tio år sedan den svenska pizzajätten Onlinepizza. Sajten förvärvades då för drygt 250 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel