Sök

Izettle satsar på nytt koncept – karta ska guida köparna till småbutiker

Izettle

T.h: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle. Foto: Press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Izettle vill omdirigera köparna med kartlösning.

Under förra veckan dominerades nyhetsflödena av att den amerikanska betaljätten Paypal köper svenska Izettle för 19 miljarder kronor. 

Izettle brukar beskriva sitt uppdrag som att hjälpa företagare att lyckas i en värld av jättar.

Kort efter nyheten om Paypals uppköp lanserade Izettle sin nya kampanj ”For the Selfmade” som hämtat inspiration från Netflix serie ”Black Mirror”, enligt Adweek. 

Izettles grundare Jacob de Geer säger att Izettle och den nya ägaren Paypal tror på kraften hos småföretagare. Han säger att de skapar mångfald, val och möjligheter i samhället men fortfarande missgynnas av etablerade aktörer. 

”Mindre företag förtjänar något bättre”, säger Jacob de Geer

Nu har fintechbolaget utvecklat en karta för att lyfta sina kunder. 

Det är Market som rapporterar att Izettle tagit fram karta som ska guida konsumenter till fristående butiker. Kartan är kopplad till Google Maps och ska enligt uppgifterna vara tillgänglig för alla att registrera sig på. 

Jacob de Geer säger att Izettle vill hylla alla småföretagare genom initiativet.

”Vi kallar dem selfmades för att de vågat att ta steget att göra sin egen grej och genom hårt arbete skapat sin egen framgång", säger Jacob de Geer. 

Stockholm är först ut men planen är att rulla ut till hela landet.

Market hänvisar även till en undersökningen genomförd av Sifo där 1000 personer tillfrågats. Närmare 70 procent ska ha uppgett att de hellre handlar nära i en fristående butik än i en kedjedriven. 

Breakits krönikör Digge Zetterberg Odh har tidigare listat vad som krävs om Paypal och Izettle ska lyckas.

Nyfiken på vilka svenskar som cashar in efter Izettles miljardaffär? Det kan ni läsa mer om här. 

 

Läs mer