Sök

Nordisk Film köper in sig i svenskt hästspel – satsar 160 miljoner

Star Stable

Martin Walfisz, Nordisk film Games. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Nordisk film, som ägs av mediekoncernen Egmont, köper en “betydande minoritetsandel” i det svenska spelbolaget Star Stable.

Det är inte första gången som Nordisk film investerar i spelbolag, tidigare har de bland annat satsat i Avalanche studios.

Nu kliver man alltså in rejält i Star Stable, ett spel som riktar in sig till unga tjejer.

”Star Stable är ett fantastiskt online-spel och ett fantastiskt bolag," säger Martin Walfisz, Senior Partner i Nordisk Film Games.

"Vi har varit intresserade länge och nu har vi fått chansen att gå in." 

I Star Stable rör sig spelaren tillsammans med sin häst i ett fantasy-universum där den kan träffa andra spelare och interagera. Man skulle kunna beskriva det lite som Minecraft eller Roblox fast för hästmänniskor. Spelet har över 14 miljoner registrerade användare i 182 länder.  

Nu går Nordisk film in med 160 miljoner kronor i bolaget men hur stor andel av bolaget det motsvarar vill Martin Walfisz inte avslöja. Inte mer än att det är "betydande minoritetspost".

"Vi brukar säga att vi sätter oss i baksätet men att vi vill ha ett ganska stort baksäte".

På vilket sätt kommer ni att agera i bolaget?

"Vi hoppas att kunna utveckla varumärket vad gäller produkter utanför spelet. Det kan handla om leksaker, tv-serier eller annat."

Kommer vi få se en Star Stable-film i framtiden?

"Det är inget som är bestämt men det finns absolut såna möjligheter. Den kompetensen finns i koncernen." 

På Star Stable är verkar man också vara förtjusta över att få in en ny storägare. 

”Vår strävan efter att skapa en stark och betydande spelupplevelse för tjejer har bara börjat. Varje dag välkomnar vi nya spelare till Star Stables magiska värld där de blir del av ett unikt globalt community", säger Johan Sjöberg, vd för Star Stable Entertainment AB i ett pressmeddelande.

Det känns fantastiskt kul att Nordisk Film ser vår potential och vill följa med på den resa som vi påbörjat.”

Läs mer