Sök

Einride ska göra transporter tio gånger billigare – med självkörande bilar

Volvo CarsDaimlerSjälvkörande bilar

Robert Falck och Tomas Ohlson. Foto: Jonas de Lange/press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Einride ska konkurrera ut Volvo, Daimler och alla världens lastbilschaufförer.
“Om Volvo försökte göra det vi gör hade de gått i konkurs”, säger grundaren Robert Falck.

Hela bilvärlden rusar nu gemensamt mot två parallella mål.

Ett: Elektrifiera alla bilar.

Två: Eliminiera behovet av en förare.

Den svenska startupen Einride vill bli det första lastbilsbolaget i världen att lyckas med båda punkterna på allmän väg.

Med sin mjukvaruplattform och en egenbyggd lastbil hoppas bolaget kunna vända upp och ned på hela branschen. Själva lastbilen är egentligen mer av en container med fyra hjul, ett stort batteri och lite datorer. Med hjälp av en rad sensorer ska fordonet kunna köra stabilt och på egenhand på enklare sträckor som motorvägar och landsvägar. När miljön blir för komplex för bilen att kunna åka på egenhand får en förare ta över och styra bilen på distans med hjälp av en fjärrkontroll.

Så här ser det ut när fordonet åker på en testanläggning:

Det är ingen liten bransch de tagit sig an att vända upp och ned på. 2015 bedömdes marknaden för vägtransporter uppgå till 470 miljarder euro – motsvarande nästan 5.000 miljarder kronor – bara inom EES. Detta enligt en rapport från EU-kommissionen. Det motsvarar hela Sveriges statsbudget i över fem år.

Om Einrides kalkyl stämmer kan bolaget kapa kostnaden för en transport med närmare 90 procent. Då vill man samtidigt minska miljöpåverkan med 90 procent.

“Vi gör det här för att driva en förändring i hela branschen. Jag ser ett mardrömsscenario där vi får se självkörande dieselfordon. Då kommer vi se en dramatisk ökning i utsläpp från en bransch som redan idag står för 10–20 procent av alla världens koldioxidutsläpp”, säger Robert Falck.

Han är vd och grundare på Einride. Han har tidigare jobbat som tillverkningschef för GTO Powertrains motorer på Volvo lastvagnar. I startupbranschen har han tidigare varit involverad i nattklubbsappen Keyflow. Breakit träffar honom och en av bolagets självkörandeexperter Tomas Ohlson på Chalmers i Göteborg.

Redan innan bolaget byggde sin första prototyp landade man ett ramavtal i 100-miljonersklassen med livsmedelsjätten Lidl. Tidigare i år skrev Einride dessutom på ett avtal med transportbolaget Schenker.

De första intäkterna från avtalen väntas komma under tredje kvartalet i år. Det är då de första turerna på allmän väg ska genomföras. Bygget har fram till idag finansierats med kapital från en rad privata investerare. Sedan starten har de skjutit till ungefär 30 miljoner. Senast bolaget fyllde på kassan värderades hela bygget till närmare en kvarts miljard kronor.

Redan om fem–sex år tror Robert Falck att liknande lösningar som Einride kommer stå för närmare 90 procent av alla vägtransporter.

Varför är det ingen av de stora jättarna som gör det ni gör redan idag?

“Om Volvo försökte göra det här skulle de i princip gå i konkurs bara av att skriva av all hårdvara och all utveckling de haft på fossilmotorer”, säger han.

“Jag tror att om man pratar med insiders i branschen kommer de säga att de ser precis samma sak som vi gör men inte har möjligheten att göra något åt det. Om Volvo skulle göra som vi, skulle de i praktiken börja konkurrera med sina egna kunder”, säger Tomas Ohlson.

I grund och botten tävlar bolaget mot alla företag i transportkedjan, förutom de som betalar för att få något flyttat från A till B. Om Einride får som de vill är det inte bara Volvo och Scanias lastbilar som ligger illa till utan varenda åkeri och lastbilschaffis.

Det lär bli många som förlorar jobbet om ni lyckas. Hur ser ni på den sociala hållbarheten i projektet?

“En tydlig trend i branschen är att lastbilar idag är en säkerhetsrisk. Transportbehovet ökar men antalet förare gör inte det samtidigt som kostnaden går ned. Det betyder att de ofta jobbar på tok för länge och är trötta. Det enda sättet vi kan nå nollvisionen (målet om noll trafikolyckor med dödligt utfall reds. anm.) är genom att automatisera”, säger Robert Falck.

En nej-sägare skulle hävda att Einride har tagit sig an en hopplös uppgift. Dels ger man sig in på att förändra en enorm bransch som domineras av komplicerade system och multinationella företag. Samtidigt ska man tävla på hårdvarusidan mot Volvo, Daimler, Scania och Volkswagen. Samtliga företag lägger miljardbelopp på att utveckla plattformar för sina lastbilar. Det framstår som näst intill omöjligt att bygga en helt ny bil utan miljardkapital – än mindre en lastbil.

Einrides T-pod. Foto: Press.

Einride menar dock att man har en stor fördel av att egentligen inte bygga en vanlig lastbil. Fordonet har ingen förbränningsmotor och ingen förarhytt. Det innebär att man kan skippa allt från krockkudde och cd-spelare till växellåda och avgasrör. T-poddden – som bolagets fordon heter – har drygt 120 unika delar. En vanlig modern lastbil har ungfär 3.500 olika delar.

“Ett större problem för oss är att Europa egentligen inte har något riktigt techcommunity. Vi har en tjänstestartupsektor bara. Det är mycket Pizzaonline och Klarna men få bolag som sysslar med ren teknisk innovation och utveckling. Den kompetensen ligger istället på bolag som Ericsson, Volvo och Atlas Copco. De har en inbyggd stagnation som inte kan tävla mot Silicon Valley. Vi bygger en techstartup i en europeisk kontext, vilket man inte är van vid”, säger Robert Falck.

Tomas Ohlson är en av paneldeltagarna på Breakits event under GBG tech week 24 maj. Läs mer om eventet: Det mesta AI-snacket är fejk – möt de som gör det på riktigt

Läs mer