Sök

Elly Pistol fyller på kassan och landar tungt samarbete i USA

Elly PistolMode

Elly Pistol-teamet.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Elly Pistol fyller på kassan för att erövra den amerikanska marknaden.
”Vi kommer nog att trippla omsättningen jämfört med förra året”, säger grundaren Cecilia de Champs.


E-handelsbolaget Elly Pistol designar kläder och modeprodukter med fokus mot den unga digitala generationen. Modeföretaget har gjort sig känd för sina bomberjackor som burits av en lång rad influencers, och har snabbt byggt upp en stark närvaro på sociala medier. 

Nu tar bolaget in 2,4 miljoner kronor för att lansera på den nordamerikanska marknaden. 

”USA är den nästa största marknaden efter Sverige. Vi ser också på Instagram att vår följarskara från USA växer”, säger grundaren Cecilia de Champs. 

Bland investerarna återfinns JNE Invest, som deltog i den tidigare rundan på 3 miljoner kronor, samt den nya investeraren Fredrik Adolfsson. Pengarna ska gå till ökad produktion och marknadsföring på nya marknader. 

Elly Pistol har hittills skeppat mode till över 40 länder och sålt genom den egna sajten, det vill säga helt utan återförsäljare. 

Nu satsar man på en annorlunda modell och har landat samarbeten med återförsäljare i såväl Kanada som USA. 

I USA handlar det om ett avtal med storspelaren Park Showroom som kommer att marknadsföra och hjälpa till att sälja Elly Pistol både online och i fysiska butiker. Det skulle exempelvis kunna handla om kedjor som Bloomingdales. 

"Genom det här partnerskapet får vi ett nätverk av återförsäljare, marknadsföring och möjligheten till fysisk närvaro på denna gigantiska marknad", säger Cecilia de Champs.  

Park har enligt avtalet förbundit sig att sälja Elly Pistols kläder för en viss summa under en viss period. Cecilia de Champs vill inte gå närmare in på detaljerna i nuläget. 

Det råder dock ingen tveksam om att det här kan komma att bli ett rejält uppsving för modebolaget. 

Under det senaste offentliga räkenskapsåret, som avslutades juli förra året, visade Elly Pistol en omsättning på 3 miljoner kronor samt en förlust på 380 000 kronor. 

”Vi kommer nog att trippla omsättningen jämfört med förra året”, säger Cecilia de Champs. 

Det är alltså innan samarbetet med Park startat. 

Cecilia de Champs berättar att Elly Pistol tidigare fått förfrågningar från både svenska och internationella återförsäljare, men tackat nej då de velat bygga en egen stark plattform först. 

I samband med den nya satsningen har Peter Lenerius rekryterats som ny vd. Han kommer närmast från rollen som nordisk vd för det amerikanska varumärket Han Ten. Peter Lenerius berömmer teamet som byggt upp Elly Pistols starka digitala varumärke. 

”Det finns nu alla möjligheter att ta företaget till nästa nivå med nya försäljningskanaler och marknader, där vi ser den högsta potentialen för snabb tillväxt i framförallt USA”, säger Peter Lenerius. 

Läs mer