Glossybox-grundaren startar om - ska göra Houzz hett i Sverige

Breakit - Glossybox-grundaren startar om - ska göra Houzz hett i Sverige
Marcus Hartwall, Norden-chef för Houzz. Foto: Sara Lindh
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Nu går inredningssajten Houzz in på bred front i Sverige. Satsningen leds av Glossybox-grundaren Marcus Hartwall, som brinner för att förändra rådande strukturer inom olika branscher.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Ända sedan Marcus Hartwall började på MTG:s traineeprogram för sju år sedan har hans hjärta slagit för att ruska om i olika branscher. Han var också den som tog den populära prenumerationstjänsten Glossybox till Norden.

“Jag har alltid älskat företag som utmanar status quo i sin industri. Glossybox  handlade mycket om att etablera en helt ny marknadsföringskanal inom skönhetsindustin, vilket var ett sätt att utmana den rådande strukturen som fanns,” säger han.

Glossybox ägs av bland annat Rocket Internet och Kinnevik. Under Marcus Hartwalls ledning gick den svenska verksamheten från en omsättning på noll till över 53 miljoner kronor – på knappa tre år.

Nu ska han alltså göra nästa resa och ta inredningssuccén Houzz till Sverige.

“Det är ett företag som fundamentalt har förändrat industrin i USA. Du har så många olika kanaler där du kan hitta inspiration, som bloggar, tidningar och olika sajter. Men det har saknats en plats för allt,” säger Marcus Hartwall.

Idén till Houzz (uttalas house) uppstod när paret Adi Tatarko och Alon Cohen skulle renovera sitt hus. Efter att ha bläddrat i massor av inredningsmagasin och frågat runt bland bekanta efter en inredare, uppstod frustration. 2009 startade de Houzz som ett hobbyprojekt men det utvecklades snabbt till ett heltidsjobb. I dag säger sig företaget ha 35 miljoner unika besökare i månaden.

För den som ser Houzz första gången kan tankarna flyga iväg till bildtjänsten Pinterest – men enbart för inredning. Det stämmer till viss del.

“Man kan säga att vi står på tre olika ben. Alla sju miljoner inspirationsbilder är ett av dem. Sedan kan man hitta experter via oss, som inredare eller byggfirmor. De kan skapa profiler och lägga upp bilder på vad de gjort tidigare. Den tredje delen är att man kan klicka sig vidare till sidan där produkterna säljs,” säger Marcus Hartwall.

Sedan 2014 har bolaget satsat på att öppna lokala versioner av sajten. Den 10 september blev Sverige nummer tio i ordningen när houzz.se rullades ut. Utlandssatsningen har finansieras med hjälp av externt kapital. I juni stängde Houzz sin D-runda som leddes av riskkapitalbolaget Sequoia. 165 miljoner dollar (motsvarande 1,4 miljarder kronor) togs in till en värdering på 2,3 miljarder dollar (motsvarande 19,3 miljarder kronor)

Marcus Hartwall, som tidigare har grundat prenumerationstjänsten Glossybox, har under sju månaders tid arbetat med att bygga upp det nordiska teamet med bas i London. Tanken med den geografiska placeringen är att kunna samarbeta med de brittiska, spanska och franska Houzz-sajterna.

“Det är otroligt spännande att se hur stort intresset för svensk design är globalt. I Japan, Australien och Spanien är det topp tre i sökstatistiken, så det finns en stor potential att ta både produkter och designers ut i världen. Grundarna ser också ett enormt behov och intresse för svensk design, det är därför de väljer att satsa här."

Men behöver Sverige ännu ett socialt medium?


“Så klart har alla människor en begränsad tid som de kan lägga på det här. För oss gäller det att göra vår plattform så relevant att de vill använda oss istället," säger Marcus Hartwall.

Bostadssajter på nätet verkar vara hett med Hemnet som ett lysande exempel. När det gäller inredning kommer sidor som Styleroom och Byggahus att få konkurrens av Houzz. Även den svenska startupen Neybers gör en liknande tjänst.

“I varje ben finns så klart starka aktörer, men Houzz styrka är den här helhetsplattformen,” säger Marcus Hartwall.

Bolaget tjänar pengar genom bannerannonser, premiumfunktioner och en procentsats på de varor som förmedlas via sajten. På Marcus axlar ligger ingen press på att skapa intäkter till en början, utan det främsta målet är att bygga upp en stor community och skapa innehåll.

“I USA, England och Australien är Houzz religion för inredningsintresserade. Men när jag pratar med vänner här i Sverige är det få som i dagsläget känner till Houzz. Så nu handlar det om att bygga varumärkeskännedom, det är den största utmaningen.”

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel