Millennials struntar i tv-apparaten – ändå ökar tittandet på linjär-tv

Breakit - Millennials struntar i tv-apparaten – ändå ökar tittandet på linjär-tv
Foto: Janerik Henriksson/TT.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Den unga generationen Z konsumerar allt mindre linjär-tv visar en stor rapport från Ericsson.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Rapporten från svenska Ericsson bekräftar den trend som Breakit tidigare har kunnat berätta om: Den unga generationen, som kallas millennials, är inte intresserade av tv-apparaten.

Folk mellan 16 och 34 år, millennials, spenderar idag 53 procent av sitt videotittande på smartphones, laptops eller surfplattor. Sedan 2012 har antalet personer som tittar på video genom telefonen ökat med 71 procent i alla åldersgrupper.

Anmärkningsvärt är också att hälften av alla tv-tittare i dagsläget tycker att det är svårt att hitta något bra att se på. Hela 62 procent i åldersgruppen 25-34 år säger att det här är en daglig utmaning.

En av tre svarande tycker vidare att det är viktigt att kunna titta på användargenererat innehåll (UGC), som det finns mycket av på till exempel videoplattformen Youtube. 33 procent uppger att de tittar på Youtube varje dag, vilket kan jämföras med 24 procent 2011.

Men även om trenden är tydlig kanske man inte ska glömma bort att det fortfarande är populärt med linjär-tv. Premiumvisningar, liveinnehåll som sport och det sociala värdet är faktorer som lyfts fram till burkens fördel i Ericssons undersökning.

I det senaste numret av Dagens Media skriver branschtidningen till och med att trenden har vänt (!) och hänvisar till en analys av MMS veckoräckviddssiffror, som analysföretaget har gjort för DM:s räkning.

Den genomsnittliga tittartiden har enligt den undersökningen ökat med totalt 5,5 minuter, vilket motsvarar 4 procent.

“Förklaringen är att de två största kanalerna har återhämtat sig och samtidigt tagit en större andel av det totala tv-tittandet,” säger Nils-Göran Nilsson, konsult på Blue Carrot.

Förra året övergav 310.000 personer helt linjär-tv medan siffran är noll i år.

Mathias Berg som är kanaldirektör på TV4-Gruppen pekar ut sommarvädret, en Netflix-avmattning och bra program från tv-kanalerna som bidragande faktorer till utvecklingen.

“Det blir mer och mer tydligt att riktigt bra innehåll fungerar, både linjärt och digitalt. Dessutom bygger de på varandra, när Jenny Strömstedt steker ostbågar som börjar brinna delas det på nätet, och får fler att bli nyfikna på Nyhetsmorgon,” säger han till Dagens Media.

Fotnot: Ericssons undersökning baseras på 20.000 online-intervjuer med personer mellan 16-59 år och 2.500 intervjuer med personer mellan 60 och 69 år. Personerna finns utspridda i över 20 olika länder och har tillgång till bredbandsuppkoppling i hemmet.

Läs fler artiklar
LÄS MER