Sök

Fello dubblar omsättningen – får in nya namnkunniga delägare

Fellomobilabonnemang

John Axelberg, medgrundare av Fello. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Alexander Hars och den norska IT-profilen Henrik Lie-Nielsen investerar i “Sveriges snällaste mobilabonnemang”.

Fello är den svenska mobiloperatören som startades av syskonparet Lisa och John Axelberg. Idén uppstod efter att de två grundarna själva kände sig lurade av ett annat bolag i samma bransch.

2014 drog de igång bolaget och sedan dess har användarna strömmat till, trots att bolaget skippat klassiska metoder som telefonförsäljning och gatuförsäljare.

"Teleoperatörer är alltid i topp vad gäller klagomål, vi vill förändra branschen,” har medgrundaren Lisa Axelberg tidigare berättat för Breakit.

Under 2017 ökade bolaget omsättningen från 9 miljoner kronor till 23 miljoner kronor, och har fått verksamheten att gå runt.

“Det är inte många andra i branschen som växer, så det är vi väldigt glada för. För två år sedan omsatte vi bara 2 miljoner”, säger John Axelberg, när Breakit träffar honom på bolagets lokaler i Göteborg.

Sedan tidigare har bolaget tagit in närmare 10 miljoner i finansiering från Aggregate media och affärsänglar som Johan Norin, grundare av juristbyrån Jansson & Norin, och Johan Hallenby, grundare av träningsbolaget Viscus.

Nu har bolaget lockat till sig ytterligare ett antal profilerade affärsänglar för att ta nästa steg i utvecklingen.

Let’s deal-grundarna Alexander Hars och Lars Karlsson har köpt in sig i bolaget tillsammans med Knowits tidigare marknadschef Johan Sköld samt den norska IT-profilen Henrik Lie-Nielsen.

“Det passar väldigt bra att få in så kompetenta personer nu. Vi är i en expansionsfas och då känns det väldigt bra att ha med personer som Alexander och Lars som gjort den resan förut”, säger John Axelberg.

Henrik Lie-Nielsen är kanske den mest okända av de fyra investerarna för svenskar. I Norge är han däremot ett betydlig kändare namn.

Redan under den förra IT-yran grundade han IT-konsultbolaget Reaktor. 2010 sålde han sitt bolag till den svenska börsnoterade konsultkoncernen Knowit. Då hade bolaget nått 120 anställda och en omsättning på 140 miljoner kronor.

Sedan dess har han investerat i en rad norska startupbolag inom flera olika branscher.

Varför investerade du i Fello?

“Det verkar som ett bra team och de har bra tillväxt och utveckling, men det utslagsgivande för mig var att min tidigare kollega Johan Sköld, investerade", säger Henrik Lie-Nielsen till Breakit.

De nya affärsänglarna har köpt befintliga aktier men nu funderar Fello-grundarna på om det inte är läge att fylla på kassan med nytt externt kapital.

“Vi klarar oss ganska bra med det vi har men det kan finnas anledning att elda på det som finns mer. För att tjäna bra med pengar krävs det att vi tar oss till nästa nivå”, säger John Axelberg.

Han berättar även att över hälften av de nya kunderna kommer genom bolagets rekommendationssystem. Fler kunder betyder fler rekommendationer och därmed fler nya kunder.

“Om vi får in fler kunder genom marknadsföring kan därför den organiska tillväxten också öka kraftigt”, säger han.

Samtidigt finns det en stor utmaning med bolagets affärsmodell. Eftersom Fello inte har något eget mobilnät hyr man in sig hos Telia. Det innebär kort fattat att bolaget är beroende av en av sina konkurrenter för att kunna fortsätta driva verksamheten.

Idag finns det fyra bolag med egna mobilnät i Sverige: Tele2, Telia, Telenor och Tre.

"Vi har en bra dialog med Telia och jobbar tillsammans med dem mer än att vara ett hot”, säger John Axelberg.

Ni är inte rädda att de stora bjässarna rycker undan mattan under er?

“Nej, verkligen inte.”

Läs mer