Investeraren Staffan Mörndal: Då kommer Amazon till Sverige

Breakit - Investeraren Staffan Mörndal: Då kommer Amazon till Sverige

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital. Foto: Sara Lindmark.

Caroline Englund

Reporter

Amazon lanseras i Sverige någon gång mellan maj och september i år. Det säger e-handelsinvesteraren Staffan Mörndal, som är partner på Verdane Capital.

Staffan Mörndal deltog under onsdagen i en panel på Breakits event Beauty and Fashion Tech. Där avslöjade han att Amazon har anställt en svensk som, från en bas i Luxemburg, med allra största sannolikhet kommer att ha hand om den nordiska marknaden när e-handelsjätten lanserar.

“En bekant pratade med honom förra veckan och jag är trygg med att Amazon kommer hit mellan maj och september”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, till Breakit.

Verdane Capital är en av Sveriges största e-handelsinvesterare, med bolag som bland annat Boozt, Babyshop och Caliroots i portföljen.

Vad exakt kommer att hända då?

“Jag tror att Amazon kommer att börja med att leverera från Storbritannien och Tyskland, men jag vet att deras globala logistikchef var här för bara några månader sedan och att de tittar på lager även här.”

Enligt Staffan Mörndal kommer Amazon att rikta in sig på vissa branscher och produkter där de tror att de kan ta marknadsandelar. I de branscherna kan det vara läge för e-handlare att se upp.

“Att sälja samma saker som dem är osmart, särskilt om det är lågmarginalprodukter. I Tyskland såg man exempelvis att Amazon tog 40 procent av marknaden för kontorsvaror på bara sex månader. Det bästa sättet att vara Amazon proof är egentligen att ha egna varumärken.”

Vad kommer de att satsa på i Sverige tror du?

“Några produkter som jag tror de kommer att sälja mycket av till lågt pris är sportartiklar, webergrillar och borrmaskiner. Det skulle kunna innebära problem för bolag som Sportamore och Bygghemma.”

Vilka kommer kommer inte att påverkas?

“Amazon kommer åtminstone till en början att ha svårt att konkurrera med svenska lokala leverantörer som är nischade och säljer lokala varumärken. Jag tror inte heller att de kommer att satsa på böcker:”

Enligt Staffan Mörndal är Amazons intåg på den svenska marknaden något han förhåller sig till när han gör investeringar.

“Vi funderar över vilka vi tror kommer att klara sig. En del aktörer som säljer egna varumärken tror jag till och med bli positivt påverkade. Ju lägre marginaler man har desto tuffare blir det, tror jag.”

Läs fler artiklar
LÄS MER