Sök

Efter Facebook: Är Amazon nästa techjätte vi borde göra upp med?

Amazone-handel

Digge Zetterberg Odh

Digge Zetterberg Odh

Digge Zetterberg Odh

Krönikör

Amazon rullar snart ut på den svenska marknaden och hittills har fokus mest legat på e-handelshotet, men vad vi vet egentligen om företaget Amazon?

Mark Zuckerberg har det  minst sagt svettigt just nu. Fram tills för bara ett år sedan kunde han åka jorden runt och firas som en stor entreprenör, företagare och till och med potentiell presidentkandidat. Nu är han på de allra flestas shitlist.

Efter många år av makalös tillväxt och okritiskt hyllande har allt fler börjat titta närmare på de etiska aspekterna av techjättarnas affärsmodeller.

Flertalet framgångsrika techbolag utöver Facebook har också råkat i blåsväder efter avslöjanden om sexism (Uber) och nästintill obefintlig hantering av öppet rasistiska användare (Twitter) för att bara nämna några.

Sett till amerikansk media så får megaföretaget Amazon en hel del kritik, men i Sverige har den mesta rapporteringen kretsat kring det faktum att de är på väg in i Sverige och att de då förväntas sopa banan med alla lokala e-handlare.

Nu ser givetvis den svenska arbetsmarknaden annorlunda ut än den amerikanska men jag är personligen mer nyfiken på om Amazon också tar med sig sin beryktade företagskultur hit än var deras eventuella lagerhall kommer att ligga. Så med Amazon i startgroparna för att ta över Sverige, är det inte dags att vi börjar intressera oss lite mer vad för typ av företag det egentligen är?

Amazons företagskultur har omskrivits i en uppsjö artiklar. Ett av de mer kända exemplen var en artikel i NY Times 2015 som beskrev kulturen som “mörbultande” med krav på de anställda som man inom Amazon skrytsamt beskrev som “orimligt höga.”  Deras interna betygssystem för medarbetarna har beskrivits ha ett “Hunger Games-liknande upplägg” och de som inte håller måttet gallras ut. En  tidigare HR-chef kallade det för en “avsiktlig darwinism.”

The Guardian följde upp och anklagade samtiden för att spela förvånande när det i själva verket rapporterats i flera år om förhållandena såväl i lagren som på kontoren hos Amazon. Sedan dess har den här typen av rapportering fortsatt, och nyligen  kunde man läsa om arbetare som tvingats arbeta i olidlig hetta, och fall där 10% av de anställda går på bidrag för att ens ha rå med mat.

Mycket tyder på att techbolagens smekmånad med allmänheten är över, och det handlar numera ofta om själva företagskulturen. Här hemma i Sverige fick Breakits gräv om arbetsförhållandena hos bland andra Uber och Foodoras cykelbud välförtjänt journalistpriset Guldspaden och kulturen hos såväl Klarna som Na-kd har på senare tid uppmärksammats.

Kan det vara så att vi inte längre enbart låter oss imponeras av rakettillväxt och nya coola produkter och tjänster, utan förväntar oss mer ansvar och mänsklighet? Jag hoppas det.

Ekonomiprofessorn Scott Galloway har det senaste året gång efter annan argumenterat för att jättar som Amazon borde utmanas. I artikeln Silicon Valley’s tax-avoding, job-killing, soul-sucking machine går han metodiskt igenom hur de fyra stora techjättarna Amazon, Facebook, Apple och Google konsekvent betalar mindre skatt än resten av bolagen på Fortune 500-listan. Dessutom tillåts de gång efter annan skriva sina egna regler, med mycket få och små konsekvenser.

En Washington Post-skribent (Jeff Bezos köpte tidningen 2013) går i en text i Huffington Post hårt åt Bezos uttalande om att vilja donera mer pengar till välgörenhet. Istället borde Bezos bry sig mer om sina egna anställda. Han beskriver bland annat hur Bezos kraftigt skar ner på diverse förmåner, däribland pension, och införde en rad ändringar för att göra det enklare att sparka folk. Enligt skribenten utgjorde förändringarna ingen egentlig skillnad på sista raden utan handlade bara om Bezos syn på arbetskraft.

Med Amazons intåg i Sverige runt hörnet så hoppas jag att vi gått från naiva entusiaster av nya tjänster (100% medskyldig!) till något mer kritisk tänkande varelser.

Dotterbolaget AWS öppnade sitt första kontor i Sverige 2014 och har för nuvarande närmare 50 jobbannonser ute på Amazons sajt. Annonserna innehåller väldigt lite information om arbetsförhållandena eller kulturen, men jag hoppas att såväl anställda som myndigheter, konsumenter och media håller koll på att Amazon Sverige inte följer i samma ångvältsspår som sin amerikanska ägare.

Läs mer