Jag testade livet med digitala låset Glue i 30 dagar – så gick det

Breakit - Jag testade livet med digitala låset Glue i 30 dagar – så gick det
Breakits reporter Caroline Englund testade livet utan nyckel. Foto: Pär Englund
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Digitala lås har lyfts fram som en av årets trender och sägs kunna göra våra liv så mycket lättare. Men är det verkligen så?
Jag bestämde mig för att testa.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Varför ska man ha ett digitalt lås egentligen? Jo, enligt bolagen som säljer låsen öppnar det en lång rad möjligheter. Du kan få leveranser innanför dörren när du inte är hemma, släppa in städhjälp eller hantverkare från distans och du kan hålla koll på när dina barn kommer hem från skolan.

Men hur säkert är ett digitalt lås? Vilka tjänster kan man använda idag? Vad händer om den jag släpper in i mitt hem har sönder något eller stjäl något? Och finns det risk att bli hackad?

Trots frågetecknen valde jag helt enkelt att prova. Jag beställde därför ett lås på nätet av den svenska startupen Glue, som jag vet har samarbeten med både matbutiker och transportbolag i mitt närområde.

Här kommer min upplevelse av 30 dagar med digitalt lås:

Inte “hur enkelt som helst” att installera

En av anledningarna till att jag valde att testa just Glue var att det är ett mekaniskt lås som man skruvar på sitt befintliga. Man behöver alltså inte byta lås och kan därför fortsätta använda sin nyckel om man vill.

Jag må vara intresserad av teknik – men tyvärr saknar jag helt talang för alla former av praktiskt arbete. Jag kan knappt sy i en knapp eller spika upp en tavla. Även om det enligt Glues hemsida är “hur lätt som helst” att installera låset och “kommer att gå på tio minuter” kändes det säkrast att be om hjälp.

För mina två medhjälpare, som båda är utbildade ingenjörer med stort intresse för att läsa manualer, tog det betydligt mer än tio minuter. Själva låset var på plats efter drygt en halvtimme. Sedan började arbetet med att ansluta låset till vårt wifi-nätverk och det tog sin tid att lösa det.

Total installationstid: ungefär en timme.

Några fördelar med mitt nya lås

  • Det är smidigt att kunna låsa upp dörren med hjälp av telefonen redan i hissen på väg upp till lägenheten.

  • Jag gillar funktionen double tap som gör att jag kan låsa dörren inifrån innan jag går ut. När jag trycker på låset två gånger låser det sig inom någon minut och på så sätt hinner jag ut innan dörren låser sig och slipper krångla med nycklar och app.

  • Eftersom man får en notis i mobilen när man har låst via appen behöver man inte fundera på om man glömt att låsa.

  • Jag kan genom en digital nyckel släppa in exempelvis städhjälp när jag är på jobbet.

  • Om jag glömmer nyckel (och kommer in genom porten med kod) kan jag låsa upp med telefonen. 

Jag kan övervaka min man

Eftersom jag via appen kan se när min man låser upp låset med telefonen har jag numera även koll på när min man kommer hem från jobbet. Det kan vara kul, men samtidigt känns det ärligt talat lite läskigt att jag kan övervaka hans hemkomst från distans.

Kanske blir detta ännu mer aktuellt om man har tonårsbarn och vill se om de går direkt hem efter skolan. Det skulle potentiellt kunna leda till onödig oro och tjafs som annars inte hade uppstått.

Är jag försäkrad?

Innan jag börjar ge ut digitala nycklar åt höger och vänster och börjar släppa in okända människor i mitt hem vill jag naturligtvis veta om jag är försäkrad. Gäller försäkringen om det blir inbrott? Tänk om den jag släpper in stjäl något eller råkar ha sönder något.

Jag mejlar Glues kundsupport och får ett kryptiskt svar:

“Glue-lås är godkänt av flera försäkringsbolag. När det gäller olika frågor om försäkringar i relation till Glue är det dock bäst att kontakta ditt försäkringsbolag för att få ett så korrekt svar som möjligt”.

Jag mejlar försäkringsbolaget, och får ett kort men rakt svar:

"Låset är godkänt av försäkringsbolaget och försäkringen gäller om det blir inbrott. Om jag däremot ger ut digitala nycklar kan det bli problematiskt. Huvudregeln då är att försäkringen inte gäller."

Jag mejlar Glues support igen och frågar om det verkligen stämmer att jag i princip är helt oförsäkrad om jag börjar testa deras tjänster.

Då får jag ett nytt och helt annat svar.

“När du använder tjänster och funktioner från våra partners täcks du av inhome-försäkringen hos Länsförsäkringar. Den är till för att täcka just glappet som din hemförsäkring inte täcker”.

Jag läser villkoren och ja, det verkar som om jag trots allt är försäkrad. I alla fall om jag ger ut digitala nycklar till Glues samarbetspartners.

Även låsjätten Assa Abloy som satsar stort på digitala lås har tagit fram en specialförsäkring för sina kunder som är anpassad efter låsens nya förutsättningar.  

Kan mitt lås bli hackat?

När man har ett vanligt lås med en fysisk nyckel finns det alltid risk för inbrott eller att någon helt enkelt stjäl nyckeln. Men hur ser det ut med ett digitalt lås? Hur stor är risken att bli hackad?

Jag mejlar ett hackerproffs som i sitt yrke som it-säkerhetsexpert tagit sig både bakom myndigheters säkerhetsväggar och in i bankers system.

Han svarar att hans kollegor just nu håller på att testa just ett Glue-lås – men befinner sig i starten av analysen. De har hittills kommit fram till att appen inte använder krypterad kommunikation, vilket gör att det går att få insyn i kommunikationen. Det finns även säkerhetsmissar i blåtandskommunikationen, enligt honom. Men man har ännu inte avgjort om de kommer kunna missbrukas.

Än så länge har ingen kommit hela vägen och lyckats kapa utrustningen – om de lyckas återstår att se.

Jag återkommer på den punkten.

Dags att njuta av alla tjänster!

Det första jag vill prova är mat. Tänk vad härligt att beställa hem mat som redan är inpackad i kylen när man kommer hem! Glue har samarbete med Mathem och Ica Vanadis och jag testar först med Mathem.

Tyvärr förstår jag inte hur man gör och mejlar dem. Svaret kommer snabbt:

“I dagsläget har vi endast testområde i city. Där vi kollar om det fungerar och om vi kan fortsätta med det, skulle detta vara aktuellt så kommer vi öppna upp fler områden med Glue-leveranser”.

Jag bor 7 kilometer från t-centralen, vilket visserligen inte är i city, men ändå ganska centralt tycker jag – med pendeltåget tar det 9 minuter att ta sig in till Stockholms hjärta, väljer jag tunnelbana tar det 11 minuter. En ytterligare komplikation verkar vara att jag inte bor i Stockholms stad utan i Sundbyberg.

Men jag ger inte upp. Ica Vanadis, som Glue har samarbete med, ligger bara 6 kilometer från min bostad (6 minuters resa med pendeln). De borde väl kunna köra ut även till mig?

Men jag stöter på patrull igen. Jag har fel postnummer för att omfattas av tjänsten.

Då återstår väl bara att testa någon av alla andra tjänster tänker jag. Glues hemsida är ju full med exempel på samarbeten. Det är bolag som utför städning, barnpassning, hundpromenader och allt möjligt. Jag ska också kunna e-handla från valfri sajt som har transportbolaget Bring som leveransalternativ och få mitt paket levererat innanför dörren trots att jag inte är hemma.

För säkerhets skull mejlar jag Glue:s kundtjänst för att försäkra mig om att tjänsterna fungerar även i Sundbyberg. Jag får inget svar. När jag påminner om min fråga efter några veckor kommer till slut dråpslaget:

“Vad roligt att du är intresserad av tjänster och leveranser via Glue. Vi har i nuläget ingen samarbetspartner som har öppnat för leveranser i Sundbyberg. Både Mathem och Bring kommer komma under våren men jag kan tyvärr inte säga exakt när. Jag sätter upp dig på listan över intresserade i ditt område så får du information när det är på gång.”

Flopp.

Fyra veckor senare – detta är min dom

Okej, då var användningarna för mitt digitala lås minst sagt begränsade. Visst är det kul att veta när min man kommer hem på eftermiddagen och att kunna låsa upp dörren från hissen. Men jag kan fortfarande inte kasta nycklarna helt eftersom jag måste kunna komma in genom porten och möjligheten att kunna bevaka min mans hemkomst är kanske inte värd de där 2500 kronor som låset kostade.

Det är alltid kul att vara en så kallad early adopter. Men inte lika kul om man, som i mitt fall, är lite för early….

Fakta: Många satsar på digitala lås

Digitala lås är en av de stora trenderna 2018. I alla fall enligt Postnords vd Håkan Eriksson.

Och kanske är det inte konstigt att just han säger det. Postnord satsade nämligen stort på pilotprojekt och samarbeten med e-handlare och digitala låsföretag förra året, något som uppmärksammades stort i bland annat den amerikanska tidningen Wall Street Journal.

I slutet av oktober stod det klart att e-handelsjätten Amazon satsar på att producera egna digitala lås. Detta för att tillmötesgå kundernas ökade krav på smidiga leveranser.

Även den svenska låsjätten Assa Abloy la in en offensiv när det gäller sin utveckling av digitala dörrlås när de i oktober köpte det amerikanska bolaget August Home som är experter på digitala lås. Deras egna digitala låsalternativ Yale doorman uppges också sälja väldigt bra och i april lanserade de ett nytt lås som likt Glue går att installera på befintliga lås. Enligt bolaget sålde det nya låset slut på lagret efter en vecka.

Läs fler artiklar
LÄS MER