Sök

Moblrn tar in kapital till sitt "Surveymonkey för mobilkurser"

Moblrn

Moblrns grundare Anders Börde. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Har låsjätten Assa Abloy på kundlistan.

Utbildningssektorn står just nu inför en omfattande digitalisering (även om vissa fortfarande är skeptiska till mobiler och datorer i klassrummen). I Sverige håller bland annat Schoolido och Albert AI på att försöka slå sig in i skolan och utbildningen av nästa generation.

Ett annat bolag som gett sig in i utbildningsnischen är Moblrn. Men istället för att rikta sig mot de kommunala skolorna eller universiteten har bolaget ställt in siktet på företagsvärlden.

Tanken är att företag världen över ska kunna skapa snabba utbildningar för sina anställda med hjälp av bolagets plattform.

Moblrn har redan fått bland annat låsjätten Assa Abloy som kund.

“Vi ska bli för utbildning vad Surveymonkey är för onlineundersökningar. Enkelt, effektivt och skalbart”, säger Anders Börde, grundare av bolaget.

Nu tar bolaget in 5 miljoner kronor i riskkapital för att finansiera sin resa framåt. Pengarna kommer från en grupp affärsänglar.

“Utbildning kommer alltid att behövas och vi står nu inför en omfattande digitalisering av området. Moblrns plattform är intuitiv, och har metodik för att anpassa olika typer av utbildningar till mikrolärande i mobilen som passar användaren, vilket vi tror ligger helt rätt i tiden”, säger Annette Melander Berg, en av de privata investerarna som gått in i startupbolaget.

Läs mer