Isabella Löwengrip bryter sig loss – startar internationellt säljbolag

Breakit - Isabella Löwengrip bryter sig loss – startar internationellt säljbolag
Isabella Löwengrip. Foto: Sara Lindmark.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Lämnar United Influencers – drar igång ett eget säljteam.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Entreprenörsprofilen Isabella Löwengrip bryter med influencernätverket United Influencers, UI, där hon varit en ledande profil i tre år. UI har ansvarat för annonsförsäljning och kommersiella samarbeten i Isabella Löwengrips sociala kanaler, men nu väljer hon att starta ett eget internationellt säljbolag.

“Det är en av mina största satsningar någonsin. Om några månader står jag på egna ben, jag lämnar en trygg månadsersättning och kommer att handplocka en handfull säljare inklusive en säljchef – någon som kanske är trött på de gamla traditionella mediehusen och vill jobba med ett starkt varumärke på en internationell resa", säger Isabella Löwengrip.

Förhoppningen med UI-samarbetet var att det skulle hjälpa henne att expandera internationellt med sin blogg. I dag finns den översatt till engelska, tyska och arabiska och de internationella versionerna växer snabbt.

“Men kanalerna växer så snabbt globalt att United Influencers har haft svårt att få full täckning på alla kanaler. Man har inte haft styrka att sälja för fullt på den tyska och arabiska versionen och heller inte kunnat kommersialisera på Instastory som i dag visas för en kvarts miljon människor per dygn”, säger Isabella Löwengrip.

I över ett decennium har hennes blogg tillhört Nordens största. Länge fängslade hon bloggläsarna som alter egot “Blondinbella” – ett varumärke som sedan en tid tillbaka är urväxt och skrotat.

Nyligen blev Isabella Löwengrip utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna 2018 av Veckans affärer. Hon har byggt upp en mångmiljonkoncern bestående av bland annat skönhetsmärket Löwengrip Care & Color, skoföretaget Flattered, Löwengrip Invest och startup-fabriken Nordic Tech House.

“Jag har en större räckvidd än många mediehus i Sverige med mina 1,5 miljoner unika följare i veckan på bloggen och 426.000 på Instagram. Jag har länge haft min blogg på andra plattformar, men jag har ju faktiskt mitt eget mediehus och det är dags att handla därefter”, säger hon.

Planen är att inte längre jobba exklusivt med en partner utan hon är öppen för samarbeten med etablerade aktörer i branschen. Ett brittiskt mediehus kommer till exempel att jobba med hennes engelska kanal.

Det låter som att Isabellas säljbolag på sikt skulle kunna börja sälja åt fler svenska influencers och konkurrera med talangnätverk likt United Influencers. Hon understryker dock att fokus ligger på hennes egna kanaler.

Däremot handlar det helt klart om att ta ett större kommersiellt grepp kring den globala influencer-marknaden.

“Jag har haft dialog i olika delar av världen med motsvarande mig, det finns tankar på att samköra ett internationellt säljteam”.

Hon tar ett exempel. När Löwengrip Care & Color lanserar i Holland via Hollands största bloggare, kanske den bloggaren väljer att göra en egen produktserie för skönhetsmärket. Då kan Isabella Löwengrips säljteam sälja in annonssamarbeten även på hennes kanaler.

“Visionen är att skapa ett eget ekosystem. Jag är den första influencer som bygger ett eget inhouse-team på det här sättet, så det känns otroligt spännande att gå i bräschen”, säger hon.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel