Sök

The Humble kränger tandborstar som är bra för miljön – nu har försäljningen exploderat

The Humble CO

Oskar Holmblad. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snälla tandborstar har blivit en försäljningssuccé för svenska The Humble CO.
”Vi är den mest delade tandborsten på Instagram", säger försäljningschefen Oskar Holmblad.

När tandläkaren Noel Abdayem var ute och volontärarbetade stötte han på samma problem i flera länder. Stora mängder tandborstar, tillverkade av miljöskadlig plast, drev upp på stränderna. Samtidigt saknade många människor tillgång till en tandborste vilket riskerar att få en negativ påverkan på hälsan.

För fyra år sedan grundade han därför The Humble CO, ett företag som tillverkar ”snälla” och miljövänliga tandborstar av bambu.

I dag finns företaget i 30 länder genom närmare 25.000 återförsäljare.

Oskar Holmblad, som är försäljningschef på The Humble CO, berättar om resan.

”Vi har varit väldigt målmedvetna och fokuserade på vår nisch. Vi har hittat en lucka i marknaden som ingen annan riktigt exploaterat”, berättar han.

Under förra året omsatte bolaget 23 miljoner kronor och i år siktar man mot 50 miljoner kronor. 

Trots den kraftiga tillväxten består bolaget fortfarande bara av fyra personer. Oskar Holmblad menar att nyckeln till framgången bland annat varit starka samarbeten med distributörer världen över.

I Sverige sköter exempelvis Midsona AB distributionen till återförsäljare som ICA, Coop och Apoteket.

”Vi tillverkar och de distribuerar vilket ger oss möjligheten att växa på många marknader simultant”, berättar Oskar Holmblad.

I dag har företaget byggt ut produktsidan med exempelvis tandkräm. Det är dock tandborsten, som sålt i över 6 miljoner exemplar, som är det stora flaggskeppet. För stunden utgörs de största marknaderna av Sverige, Norge och Tyskland. För en tandborste betalar kunden i snitt 30-36 kronor.

Oskar Holmblad menar att tandborstindustrin sett likadan ut i alla år – dominerad av plast med avsaknad av materialmässig innovation. 

"Vi tänkte steget längre och valde att tillverka en produkt som inte tummar på funktionaliteten, men som slår ett stort slag för miljön och våra medmänniskor", säger Oskar Holmblad.

En stor del av företagets värdegrund baserar sig på social hållbarhet och delar av försäljningen, 3-5 procent, går direkt till den egna oberoende organisationen The Humble Smile Foundation som stöttar behövande barn.

”I början gav vi bort en tandborste för varje såld produkt, men när vi började sälja miljontals tandborstar blev det svårt att distribuera alla och modellen blev ohållbar."

Tandborstarna delas fortfarande ut, men nu ligger på utbildning och preventivt tandvårdsarbete runt om i världen. 

The Humble Co har vuxit utan riskkapital men det kan framöver bli aktuellt att ta in kapital för att knyta en stark partner till sig.

Tandborstarna har även sociala medier att tacka för framgångarna och Oskar Holmblad beskriver dem som ”tacksamma produkter” att marknadsföra.

”Vi är den mest delade tandborsten på Instagram. När människor får höra vår historia tycker de att det är unikt och vill ställa sig bakom. Vi har fått mycket marknadsföring genom det”.

Läs mer