Så bygger du en hype runt ditt varumärke i sociala medier

Breakit - Så bygger du en hype runt ditt varumärke i sociala medier
Maria Sabbah, Tellkiddo och Joachim Lindström, Ideal of Sweden.
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Det är sommar och du kanske har några veckors ledigt. Ett perfekt läge att tänka igenom dina bästa affärsidéer och ta steget mot livet som entreprenör. Här är del 6 i Breakits startupskola.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Saknar du en enorm marknadsföringsbudget? Med tur och skicklighet kan en smart sociala medier-strategi göra din idé till en framgångssaga. Här är 6 konkreta tips på hur du gör. 

Vi på Breakit drog igång Startupskolan för att göra steget från ”wantreprenör” till entreprenör lite lättare. Nu har vi kommit fram till den näst sista delen som ska handla om att få ut sin produkt på marknaden.

Föreställ dig att du har gjort något konkret av din idé, testat den småskaligt och kanske fått en ängelinvesterare på kroken. Du vet att du sitter på en potentiell guldgruva – men hur ska du nå ut med din produkt till den breda massan?

För en ung startup utan enorm marknadsföringsbudget har sociala medier visat sig vara en utmärkt plattform att växa på. Det kan till och med vara den avgörande skillnaden mellan succé och fiasko. Daniel Wellington, Tom Hope, Axel Arigato, Ideal of Sweden och Tellkiddo är fem svenska exempel som lyckats skapa rejält med buzz och försäljning via sociala medier som Instagram.

Ideal of Sweden säljer trendiga mobilskal och andra tillbehör till telefonen. Bolaget har haft en brant uppförsbacke men lyckats nå ända fram och går nu som tåget. 2017 landade omsättningen på 165 miljoner kronor och en avgörande framgångsfaktor har varit marknadsföring via sociala medier. Ett team på 20 personer arbetar enbart med marknadsföring i sociala medier och samarbeten med influencers. På Instagram har varumärket över 192.000 följare.

“Jag vet att många e-handlare lägger så lite som 10 procent på sociala medier – men vill man nå ut till nya kunder så låter en nivå under 40 procent lågt för mig”, säger Joachim Lindström som är grundare och vd för Ideal of Sweden.


Joachim Lindström och Filip Ummer, grundare av Ideal of Sweden. 

För den som missat fenomenet influencer så är det en person som har en stor mängd följare och fans på till exempel Youtube eller Instagram. De har stora möjligheter att påverka sin publik och företag betalar därför dyra annonspengar för att få synas i deras sociala kanaler. 

“Men det gäller att ha en produkt eller ett varumärke som potentiella användare på sociala medier vill identifiera sig med, det blir inte trovärdigt annars, och det är viktigt att det är genuint. Satsa alltså på influencers som har en matchande profil med varumärket”, säger Joachim Lindström.

Även om sociala medier varit otroligt viktiga för Ideal of Sweden finns det ändå ett värde i den fysiska handeln. Joachim Lindström tycker inte att man ska vifta bort vikten av att synas i butiker.

“Många äldre och stora varumärken har under lång tid sett sina butiker som enbart en försäljningsplats, istället för att se dem som en varumärkesbyggande plats som erbjuder en upplevelse för besökarna. Det tror jag är nyckeln till att lyckas i retail, säger han.

"Fysiska butiker och e-handel konkurrerar inte utan det hänger ihop, det är märkligt att många stora bolag inte har insett det år 2018.“

Det kanske låter som att den här typen av marknadsföring endast gäller för e-handlare, men så är inte fallet. En stark digital närvaro är viktig för de allra flesta branscher och bolag.

Preventivappen Natural Cycles har satsat stort på samarbeten med olika influencers och tog tidigt in entreprenören och bloggprofilen Isabella Löwengrip i bolaget. Hennes affärsstrategi har varit att byta exponering på sina sociala plattformar mot aktier i olika företag. Hon har även investerat i bland annat frisörbokningstjänsten Wavy och gymtjänsten Fitnesscollection (det senare via startupfabriken Nordic Tech House).

Maria Sabbah är en annan entreprenör som gjort sociala medier till en guldgruva. Som föräldraledig började hon måla djuransikten på påsarna till pappersinsamlingen och lade upp sitt verk på Instagram tillsammans med några hashtags. Bilden upptäcktes av flera andra inredningsintresserade föräldrar som ville ha likadana påsar att förvara barnens leksaker i.

Så föddes Tellkiddo.

Sedan 2014 har antalet följare växt i rask takt och i dag har Tellkiddos huvudkonto på Instagram nära 120.000 följare. Maria Sabbah har satsat på en personlig stil i enlighet med privatpersoners egna inredningskonton. 

I en tidigare artikel på Breakit har hon gett konkreta tips på hur man skapar en e-handelssuccé på Instagram.

1. Hitta en unik stil

Närvaro på Instagram bygger på frekvens, med nya inlägg varje dag. För att du ska orka hålla i behöver du bygga ditt varumärke kring ett bildspråk som du verkligen gillar och tycker är kul att jobba med. 

”Vi har byggt en väldigt personligt stil, med bilder tagna i vårt hus. Man ska känna att det finns människor bakom”, säger Maria Sabbah.

2. Anpassa dig efter algoritmerna

Posta bara det bästa och mest relevanta för din målgrupp för att få högt engagemang och för att få algoritmen att öka räckvidden på din post. Förr levde en bild i cirka 70 minuter, nu med nya algoritmen kan vi få upp sex dagar gamla bilder.

"Det gör att vårt innehåll har längre livslängd. Om man önskar sina följare god morgon och de ser det högst upp i sitt flöde klockan 18 på kvällen är det inte så relevant längre, så försök att göra innehåll som inte känns gammalt efter en dag".

3. Var konsekvent

Lägg upp en strategi för vad inläggen ska innehålla – och hur ofta de ska komma. Håll sedan denna strategi. Om du postar tre inlägg om dagen bör du sedan hålla den takten.

”Dina följare lär sig att gilla dig för den du är, och förväntar sig sedan att du ska vara så."

4. Hitta din egen strategi

Posta bilder när dina följare är aktiva på plattformen, det går att se statistik om du har en företagsprofil och svara på kommentarer. Instagram är ett community byggt på att vi är sociala med varandra.

"Du behöver inte vara rädd för att spamma med bilder eftersom inte alla dina följare ser innehållet. Testa dig fram, märker du att du tappar följare om du postar tre gånger om dagen, testa att posta varannan dag. Hitta din egen strategi".

5. Ljusa krispiga bilder

Instagram handlar såklart mycket om bilderna. Mobilkameror är numera så pass bra att de gör jobbet. Tellkiddo har tagit sin stil från de populära inredningskontona på Instagram. Istället för att bara visa upp produkten som sådan får följarna se dem olika rum och situationer i Marias hem.

”Just nu går den stora inredningstrenden mot mörkare färger. Men ljusa, krispiga bilder är de som funkar bäst och får flest likes."

Personer, speciellt gulliga barn, och husdjur funkar ofta bra. 

"Men posta de bra bilderna på feeden och dokumentera din dag på Stories", säger Maria Sabbah.

6. Work those hashtags

Hashtags kan bära på en enorm kraft, så häng med i trenderna i din kategori. Hitta rätt taggar och använd dem för att lyfta dina inlägg.

”Använd också en hashtag för ditt eget varumärke, vi har #Tellkiddo, vilket gör att kunderna kan tagga sina bilder med våra produkter”, säger Maria Sabbah.

Många söker efter inlägg via hashtags, så använd många (uppemot 30) på dina bilder.

"Förr skulle man ha 30 hashtags i första kommentarsfältet, nu handlar det om relevans och att hitta kreativa hashtags som stöttar din business. Skriv dem integrerat i bildtexten för att dra nytta av funktionen 'följa #'", säger Maria Sabbah.  

7. Samarbeta

Många subkulturer på Instagram har tighta nätverk av engagerade kreatörer och följare. Lär känna dem, exempelvis genom att kommentera deras inlägg.

”Samarbeta gärna med något annat företag eller person som du tycker gör något bra."

8. Skaffa följare

Instagrams algoritmer har blivit mer som Facebooks. Alla inlägg syns inte för alla följare. Att skaffa nya följare är också svårare nu än för några år sedan. Det finns inga genvägar till att skaffa en stor följarskara på Instagram, menar Maria Sabbah.

”Högt engagemang ger alltid resultat. Försök också att bygga relationer. Tänk på det som att du flyttar till en ny stad och inte känner någon. Precis så är det för ett nytt varumärke på Instagram.”

LÄS MER: Om du "inte fokuserar på intäkter" tänker jag att du är rädd för sälj​

Så hittar och fångar du rätt målgrupp – lär av startupbolagets misstag

Läs fler artiklar
LÄS MER